nieuws

Kabinet moet huiswerk vliegveld Beek overdoen

bouwbreed Premium

De Raad van State heeft beslist dat het kabinet opnieuw een besluit moet nemen over een eventuele uitbreiding van het Limburgse vliegveld Beek. Hij vernietigde het aanwijzingsbesluit voor vliegveld Beek, omdat het aan alle kanten rammelt.

Het aanwijzingsbesluit regelt wel de uitbreiding van Beek, maar rept met geen woord over de aanleg van de oost-west-baan en de nachtvluchten. Ook is er geen schaderegeling in opgenomen. Tegenstanders van de uitbreiding van Maastricht Aachen Airport, zoals de luchthaven officieel heet, hebben tot nu toe door het stelselmatig indienen van bezwaren alle plannen kunnen vertragen. Ook het kabinet was ernstig verdeeld over de plannen.

Minister Jorritsma heeft deze patstelling enkele maanden geleden doorbroken. Zij kreeg van het kabinet en de Tweede Kamer voldoende steun voor de uitbreiding van de luchthaven door de aanleg van de oost-westbaan, die in 2004 klaar moet zijn, en voor jaarlijks 950 vluchten in de ‘randen van de nacht’.

Pover

Tijdens de behandeling van alle bezwaren door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in november, bleek de besluitvorming van het kabinet erg pover te zijn.

Het aanwijzingsbesluit regelt niets over de aanleg van de oost-westbaan en het aantal nachtvluchten. Verder zijn de noodzakelijke aankoop van grond, de bestemmingsplannen en een groot aantal vergunningen nog niet geregeld.

Voor Beek is er, in tegenstelling tot Schiphol en de Betuwelijn, ook nog geen schaderegeling. Vooral een rapport van De Rentmeesters, een belangengroep van eigenaren van grond, gebouwen en hotels, maakte indruk op de Raad van State. De belangengroep taxeert het verlies aan toerisme in Limburg, samen met de waardedaling van eigendom, door de uitbreiding van Beek op ruim 1,4 miljard gulden. De landsadvocaat hield het destijds op “enkele miljoenen”.

Reageer op dit artikel