nieuws

Betuweroute krijgt derde geboorde tunnel

bouwbreed Premium

Onder het Pannerdensch Kanaal komt de derde geboorde tunnel in de Betuweroute. Deze voor de Provincie Gelderland verheugende mededeling staat in het Tracebesluit Betuweroute dat vanaf 17 november ter visie wordt gelegd. De andere twee boortunnels zijn de Botlekspoortunnel en de Sophiatunnel.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft gekozen voor de geboorde variant, “omdat er nauwelijks verschil in kosten zit met een afgezonken tunnel. Het prijsverschil tussen de traditionele methode en boren is voor dit specifieke geval klein.”

Gelderland had eerder dit jaar bij Jorritsma er op aangedrongen te kiezen voor een geboorde oplossing. Zo zou namelijk het kostbare natuurgebied rond het kanaal behouden blijven. Jorritsma heeft dat in haar keuze mee laten wegen. “Boren veroorzaakt minder overlast.” Op het departement in Den Haag is wel te horen dat dit besluit niet inhoudt dat de gehele Betuweroute kan worden geboord. “Alleen in dit specifieke geval is gekozen voor boren.” Enkele weken geleden is de Botlektunnel, de eerste geboorde tunnel in de route, gegund. Boortunnelcombinatie-Botlek (BTC) zond voor deze tunnel het meest economische aanbod in. NS Railinfrabeheer, de opdrachtgever aan de bouwers, verwacht voor het eind van dit jaar de Sophia te gunnen. De aanbesteding van de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal vindt in het derde kwartaal van 1998 plaats.

Reageer op dit artikel