nieuws

Arcadis (Heidemij) moet forse ader laten

bouwbreed

De oprichting van Arcadis BouwInfra (Arcadis is de nieuwe naam van Heidemij) gaat gepaard met het vertrek van een aantal belangrijke adviseurs. Opvallend is dat de ‘ondernemers’ uit de Grabowsky en Poort-stal opstappen.

Als gevolg van overnames bestaat er onvoldoende samenhang tussen de Heidemij-bedrijven Grabowsky en Poort, Starke Diekstra, Jongen en Articon. Voor het eind van dit jaar moeten deze bedrijven opgaan in het nieuwe onderdeel Arcadis BouwInfra. De nieuwe directeur Jan Zijlstra beaamt dat bij het fusieproces dat nu plaatsvindt dubbele functies worden weggesneden. “Twee hoofden personeelszaken is wat veel. Het is bij zo’n proces keuzes maken en dat is soms erg lastig”

Over het vertrek van belangrijke adviseurs als Dick van Dijk, Frans van Dun, Herbert de Vries en Hans de Jonge wil hij niet ingaan. Analisten menen dat het voor het ingenieursbureau een zware aderlating. De vier hebben in binnen- en buitenland een goede reputatie.

De concurrenten van Arcadis BouwInfra kijken overigens met meer dan normale belangstelling naar het proces. Onrust is een goede mogelijkheid om aan mensen te komen. Er valt op dit moment nauwelijks nog te komen aan ingewerkte adviseurs. “We opereren bij deze fusie dan ook heel voorzichtig,” zegt Zijlstra. “Er vinden geen woeste verhuizingen plaats. We gaan heel voorzichtig met onze CAD-mensen en projectmanagers om. Ze kunnen bij andere vragen wat ze willen.”

Salamander of dyno

Het ontstaan van het nieuwe ingenieursbureau valt samen met de keuze voor een nieuwe naam van de moedermaatschappij Heidemij. Gisterenmorgen werd tijdens een sobere bijeenkomst in Amsterdam de naam Arcadis en het nieuwe beeldmerk vrijgegeven. “Arcadis is afgeleid van Arcadie, wat in de Griekse mythologie bekend stond als een zeer aangename plaats om te leven. De afbeelding is een gestileerde salamander”, aldus ir. F.P. Luttmer, voorzitter raad van bestuur Arcadis. “Naam en beeldmerk geven aan dat we werken om de kwaliteit van de fysieke leefomgeving te verbeteren.” Het beeldmerk heeft echter meer weg heeft van een dino-baby.

De nieuwe naam onderstreept het zogenaamde ‘one-firm-concept’. Het Arnhemse ingenieursbureau is jaloers op bijvoorbeeld de accountants van KPMG. In alle landen ter wereld wordt die naam gebruikt en dat leidt niet tot verwarring bij de klant.

Heidemij meent dat de naamswijziging noodzakelijk is, omdat het bureau zich aan grote klanten als een geheel wil presenteren. Een klant als de Amerikaanse autofabrikant General Motors vond het vervelend, al die verschillende namen van de Heidemij-dochters, waaronder Geraghty en Miller in de Verenigde Staten, Trischler in Duitsland en Grupo EP/Eptisa in Spanje. “Met al die namen is de marketing veel moeilijker,” aldus bestuursvoorzitter Luttmer.

Op dit moment wordt Arcadis nog voor bekende bedrijfsnamen als Heidemij Realisatie geplaatst. Maar voor Luttmer is zeker dat de oude namen langzaam zullen verdwijnen.

Luttmer zet de groeistrategie voort. “De komende jaren zullen we met 10 procent per jaar groeien. Eenderde is autonoom en de rest zal gaan via overnames plaatsvinden. De vraag naar ingenieursdiensten neemt nog steeds toe als gevolg van de bevolkingsgroei. De grootste groei zal buiten Nederland plaatsvinden. VS, Duitsland, Polen, Latijns Amerika en Zuidoost Azie zijn de gebieden waar we door overnames willen groeien.”

Zie ook pagina 5: Bouwadviesbureaus

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels