nieuws

Nieuw soort sponsoring moet Italiaans cultuurgoed redden

bouwbreed Premium

Een overeenkomst tussen Werkgeversbonden en de Italiaanse regering, tien maanden geleden, werpt deze week zijn eerste vruchten af. Via fondsen, sponsoring en belastingvoordelen kunnen nationale en internationale bedrijven deelnemen aan een restauratie-project om het cultuurgoed in de Laars te redden van verpaupering.

Eindelijk heeft de minister van cultuur, Walter Veltroni, een sleutel gevonden om historische bouwwerken te restaureren. Samen met de voorzitter van de industriele werkgeversbond, Carlo Callieri, is een plan opgesteld voor een unieke gezamenlijk financiering van grote restauratieprojecten.

Alle bedrijven die investeren krijgen een belastingverlichting van 30% op de betreffende uitgaven. Pompei – nummer een in toeristische aandacht – is het eerste project waarbij een sluitende overeenkomst gemaakt werd. Deze wordt komende week door alle betrokken partijen ondertekend. De kosten van een drastisch aanpak van het befaamde stadje zijn geraamd op honderden miljoenen. Hierna volgen projecten voor Ancona (Citadella), Bologna (Basiliek San Pretronio). Trieste (Parco Miramare), Turijn (Venaria Reale) en vijf andere bezienswaardigheden.

De minister van Cultuur Veltroni wil met alle geweld de cultuurgoederen van zijn land behoeden voor privatisering. Tegelijkertijd is er haast met het opknappen van de nogal in verval geraakte toeristische attracties. Na decennialange debatten zal komend jaar om die reden eindelijk ook het Colloseum in Rome aangepakt worden.

In het jubileumjaar 2000 worden meer toeristen verwacht dan de huidige twee miljoen per jaar. Voorafgaand aan de herdenking van Christus geboorte staan grote architectonische tentoonstellingen op het programma, waaraan de deelnemende bedrijven hun naam mogen verbinden. Balla, Bernini, Boccioni en Galileo zijn enkele van de beroemde namen die aan bod komen in musea. Tijdens die evenementen moet de internationale bezoeker niet de indruk krijgen dat Italie niet goed zorgt voor zijn erfgoed.

De welwillendheid van aannemers en mogelijk ook banken en toeristische ondernemingen om de grootscheepse restauratie te ondersteunen, wordt niet alleen belastingtechnisch beloond. De betrokken bedrijven krijgen veel zeggingskracht in de uitvoering van alle herstelwerkzaamheden. Vanuit de industriele werkgeversbond wordt een permanente raad van advies samengesteld, die onder andere de marketing bepaalt. Elk bedrijf kan een restauratieproject ‘adopteren’ oftewel ‘voor eeuwig’ zijn naam eraan verbinden en zorg dragen voor verder onderhoud via fondsen. Uiteraard deelt de deelnemer in de revenuen die vrijkomen uit inkomsten zoals toegangsprijzen of verhuur. De staat neemt het wetenschappelijke onderzoek voor zijn rekening en overweegt om de belastingheffing op toegangskaartjes voor musea te verminderen of te laten vallen.

De minister ziet de nieuwe samenwerking tussen staat en industrie als een belangrijke stap voor Europa: “Italie moet het cultuurland bij uitstek worden voor Europeanen.” Afgelopen jaar bleken de bezoekersaantallen van de eerste 20 musea uit de top tien van dit land 8% hoger te liggen dan voorheen. Dit is deels te danken aan ‘menselijker’ openingstijden en de wet Ronchey die het mogelijk maakte om cafes en restaurants in musea en bezienswaardige gebouwen op te nemen.

Reageer op dit artikel