nieuws

De keuken

bouwbreed Premium

Voor een keuken naar eigen smaak in zijn nieuwbouwhuis moet menig klant zich begeven in een labyrint van Kafkaeske procedures. Het resultaat is vaak dat een dag na oplevering het standaardkeukentje moet worden gesloopt en vervangen door een product van eigen keuze. Wij dachten het iets beter te hebben getroffen, maar …

Toen wij in april 1994 een nieuwbouwwoning in Zoetermeer kochten, bleken de eerste weken na het tekenen van het voorlopig koopcontract hectisch. Zowel de makelaar als de projectontwikkelaar Amstelland-Vastgoed bestookten ons met tal van paperassen. Al zou de oplevering pas maart 1995 zijn, wij moesten vele knopen doorhakken en snelheid was geboden. Wij zagen af van het door Amstelland te leveren standaardmodel keuken en de projectontwikkelaar stuurde ons naar de firma Bruynzeel. Op de meer/minderwerklijst werd de keuken geschrapt en er zou, aldus de projectleider, een offerte van de keukenfima volgen. Het huis zou overigens zonder keuken worden opgeleverd. Hoewel we dit aanvankelijk vreemd vonden werden we gerustgesteld met de woorden dat de keuken direct na oplevering zou worden geplaatst.

Wij spoedden ons naar Bruynzeel in Den Haag. Ook nu was snelheid een vereiste, want de projectontwikkelaar moest de lijst binnen veertien dagen hebben! De verkoper rukte na het horen van ons bouwnummer in een keer ons dossier uit de kast. Dat schonk vertrouwen. Wij kozen een witte hoekkeuken compleet met inbouwapparatuur en een carrouselkast. De uiteindelijke tekening zouden we nog toegestuurd krijgen. De precieze leverdatum, elf maanden later, bleef nog vaag.

Maanden gingen voorbij zonder dat wij iets hoorden. Na tot twee keer toe te hebben geinformeerd, ontvingen wij in november de beloofde tekening. Deze bleek, ten opzichte van de bouwtekening, in spiegelbeeld getekend. Bij navraag werd toegezegd, dat wij een nieuwe tekening zouden krijgen. Kerstmis ging voorbij en begin januari maakten we, zoals het contract voorschreef, een deel van de aankoopprijs over. Maar ondanks twee keer bellen kwam er nog steeds geen nieuwe tekening.

In februari hoorden wij dat het huis de eerste week van maart zou worden opgeleverd. Bellen met Bruynzeel voor het maken van een afspraak voor het plaatsen van de keuken leverde een onthutsende reactie van de verkoper op: “We hebben de keuken nog niet besteld en u moet toch rekenen op een levertijd van zes tot acht weken.” De stoppen sloegen door. Niet in de laatste plaats door de badinerende opmerking “ach maakt u zich geen zorgen, het komt vast wel in orde”.

Getergd door deze Haagse verkoper wendden wij ons tot het hoogste niveau: Bruynzeel Nederland. Daar greep men – gealarmeerd door ons visitekaartje met de naam Cobouw? – doortastend in. Binnen twee dagen hadden we de juiste tekening in huis en nog geen drie dagen later meldde de directeur van de Haagse Bruynzeel-vestiging persoonlijk dat de keuken er op tijd zou zijn. Tevens nam het stelbedrijf contact op om de definitieve afspraak te maken.

Opluchting alom. Tot de keuken een dag voor plaatsing werd afgeleverd: in plaats van een witte keuken zaten er grijze kastjes in de dozen verscholen. Bellen leverde niets anders op dan de mededeling dat op de bestellijst grijs stond. De keukensteller hakte de knoop door en besloot de keuken te plaatsen. Mochten we het niet mooi vinden, dan hoefden slechts de deurtjes te worden omgewisseld. Later bleek de spraakverwarring nog groter dan wij op dat moment vermoedden. Onze wens was een witte keuken, op de bestellijst was die grijs geworden, en op de reserveringslijst bleek die genoteerd als wit met een grijze bies. Foutje, van de verkoper…

Oh ja, en de carrouselkast bleek een vaste hoekkast. Later is die na veel vijven en zessen en hak- en breekwerk door de keukensteller vervangen.

Amstelland-Vastgoed distantieerde zich van de gehele kwestie. U bent als koper niet verplicht geweest met die keukenleverancier in zee te gaan, zo was hun visie op de zaak. Ook ontkende de onderneming dat er sprake was geweest van enige dwang door op de meer/minderwerklijst naar Bruynzeel te verwijzen. U had net zo goed naar elke andere leverancier kunnen stappen, waste Amstelland-Vastgoed achteraf de handen in onschuld. Van de Haagse Bruynzeel-vestiging hebben wij nooit meer iets vernomen. HO

Aflevering 3: De kwalitiet

Hoe klantvriendelijk vindt u de bouw? Geef uw reactie op Internet in de discussiegroep op de Cobouw-site: http://www.cobouw.nl.

Reageer op dit artikel