nieuws

Twee centimeter speelruimte voor afzinken van aquaduct

bouwbreed Premium

Het gesloten deel van het aquaduct in de N11 is gisteren afgezonken in de Gouwe. Twee weken later dan gepland omdat de rubberen profielen niet in orde waren. Een precies werkje want het element met een lengte van 50 meter had maar 20 millimeter speling aan de beide kopwanden. Met een uurtje vertraging is het gelukt.

Een belangrijk punt in de aanleg van de N11. Met de aanleg van deze weg, inclusief de doortrekking tot de A12 in Bodegraven, is een bedrag gemoeid van f. 417 miljoen. De aanneemsom voor het aquaduct is f. 53 miljoen.

Met passen en meten is het element op z’n plaats gebracht. Daarvoor is een tijdelijke geleideconstructie gemaakt aan zowel het zinkelement als aan de koppen van de roeritwanden. Eenmaal op de plaats, zinkt het element langzaam door twee ballasttanks te vullen met water. Nadat de definitieve rubberen oplegblokken – “een soort gigantische fietsbanden” – zijn geactiveerd komt het element hierop te rusten. Bij het afzinken waren geen verticale lieren nodig.

Een jaar korter

Het duurt nog tot halverwege volgend jaar voordat het aquaduct in gebruik wordt genomen. En dat terwijl opdrachtgever Rijkswaterstaat een bonus had uitgeloofd voor de snelste bouwtijd. “Het is een po waar normaal 130 weken voor staat. Dat is nu teruggebracht tot 80 weken”, vertelt Natalie Kool van Hollandsche Beton en Waterbouw. De aannemer kan bijna een jaar bouwtijd inlopen omdat gekozen is voor acht in plaats van de gebruikelijke vier bouwstromen. Zo wordt er op veel meer plaatsen tegelijk gewerkt. Bijzonder is ook dat het element is gebouwd naast de plek waar het aquaduct uiteindelijk moet komen. Door deze manier van bouwen hoefde het waterverkeer op de Gouw maar voor twintig uur te worden afgesloten.

Afstapjes voor dieren

Bij het zien van zoveel belangstelling in zijn vaarwater, duikt een passerende fuut acuut onder water. Maar ook aan de dieren is gedacht. Naast het trace ligt een ecologische groenstrook voor kruipende en zwemmende dieren. Speciaal voor hen heeft architect Chris Vegter op- en afstapjes ontworpen zodat ook dieren de weg ke passeren. “Daar houd je je normaal niet zo snel mee bezig. Dieren zijn natuurlijk net zo goed weggebruikers. Normaal kruip je in de huid van de automobilist om je ontwerp te tekenen. Nu was het leuk om je ook voor te stellen hoe je deze barriere moet nemen als je salamander of kikker bent”, aldus Vegter.

Reageer op dit artikel