nieuws

Tunneldelen Deense metro uit Engeland

bouwbreed Premium

De betonnen segmenten voor de bekleding voor de metro van Kopenhagen zullen worden gemaakt in Engeland, in een fabriek in Southall in Middlesex. De aanbiedingen van aannemers met een fabriek in Denemarken waren niet aantrekkelijk genoeg.

De opdracht betreft het leveren van gewapend betonnen segmenten voor de bekleding van een metrotunnel in Kopenhagen met een lengte van 15 kilometer en een inwendige diameter van 4,9 meter. Er is een bedrag mee gemoeid van ruim f. 60 miljoen. Voor dat bedrag worden 65.000 betonnen elementen met een gewicht tot 3 ton gemaakt en afgeleverd in Denemarken. Taylor Woodrow doet dat voor Comet, het internationale consortium dat een volgens een ‘design and construct contract’ het ontwerp en de bouw verzorgt van de aanleg van de metrolijn in Kopenhagen. Opdrachtgever voor aanleg van de metro is Orestadsselskabet I/S en Frederiksbergbaneselkabet I/S. Zij laten zich adviseren door het Deense bureau Cowi Consulting Engineers en Planners.

De segmenten worden per as van de fabriek in Southall in Engeland naar de kust vervoerd om te worden overgeladen in speciaal voor dit vervoer gecharterde schepen. Elke week zal een vracht van 1500 ton op het werkterrein van Comet worden aangevoerd. De eerste elementen moeten daar in juni dit jaar worden afgeleverd. Dat is krap vijf maanden na gunning van de opdracht. De te zal twee en een half jaar later ter plekke moeten zijn. Met de opdracht wordt 30% van de productiecapaciteit van de fabriek gebruikt. De productie is gericht op maken geprefabriceerde betonnen segmenten voor tunnels en andere infrastructurele poen.

Het werk is in concurrentie verkregen. Bij de kandidaten bevonden zich gespecialiseerde toeleveranciers die gevestigd zijn in Denemarken. Bij Taylor Woodrow leeft de overtuiging dat het werk verkregen is omdat goed ingespeeld kon worden op het tijdschema dat de opdrachtgever voor ogen stond. Bovendien was de opdrachtgever ervan overtuigd dat de levensduur van de segmenten tenminste 120 jaar zou zijn.

Reageer op dit artikel