nieuws

Nieuwe generatie compacte wielladers van Schaeff

bouwbreed Premium

Al 25 jaar is Schaeff actief op de markt van compacte wielladers. Dit Duitse bedrijf was de pionier waar het gaat om de inbouw van hydrostatische aandrijving voor dit type bouwmaterieel. Juist nu importeur Geveke de banden met deze leverancier nauwer gaat aanhalen, komt Schaeff met een nieuwe generatie compacte wielladers op de markt: de SKL 823 en de SKL 833.

In de 25 jaar dat Schaeff, uit het Duitse Langenburg, nu op de markt is met zijn compacte wielladers heeft het bedrijf de 25.000 productie-eenheden overschreden. Dit in een markt die veelal een overspannen aanbod te zien geeft. Dankzij de technische hoogstaande hydrostatiek, de knikbesturing en de parallelkinematiek waarmee de machines zijn uitgerust en de grote mogelijkheden op het gebied van ‘specials’ zoals zwenkladers, hefcabines heeft Schaeff zich in de markt van compacte wielladers ke handhaven.

Naast de compacte wielladers produceert Schaeff, volgens dezelfde bedrijfsfilosofie, minigraafmachines, graaf-laadcombinaties, machines voor tunnelbouw en mijnbouw, en aanbouwhulpstukken.

Ter versterking van zijn positie op de markt van compacte wielladers heeft het bedrijf nu twee geheel nieuwe modellen ontwikkeld. De SKL 823 met een bakinhoud van 0,6 tot 1,0 m3 en de SKL 833 met een bakinhoud van 0,8 tot 1,2 m3.

Nieuwe modellen

Uiteraard zijn de machines op basis van het grondconcept ontwikkeld. Zoals bijvoorbeeld de parallelkinematiek waardoor de gebruiker over het gehele hefbereik kan werken met aanbouwhulpstukken. Hij kan zich hierbij volledig op het werk concentreren zonder dat hij op zijn last behoeft te letten. Voor het eerst wordt nu standaard een sperdifferentieel, met een sperwerking van 45%, geleverd, waardoor een optimale trekkracht in het terrein gewaarborgd is. Daarnaast zijn de nieuwe machines uitgerust met krachtiger motoren van respectievelijk 37 en 44 kW. Bij deze machines ontbreekt uiteraard niet de door Schaeff ontwikkelde, gepantenteerde, kipcilinder waardoor het inkiepen en uitkiepen even snel verloopt. Deze kieptijden bedragen 1,1 seconde.

Het uiterlijk van de machines is volledig opnieuw vormgegeven. Waar het mogelijk was, en technisch verantwoord, is gebruik gemaakt van kunststoffen. Hierdoor is er een uitstekende verhouding ontstaan tussen motorvermogen en bedrijfsgewicht. Bij de SKL 823 is deze verhouding 78kg/pk en bij de SKL 833 81,7kg/pk. De gemoderniseerde cabine beantwoordt aan de huidige ergonomische eisen.

De factor ‘milieu’ heeft bij het ontwerp ook een rol gespeeld. Zo ke beide wielladers ook draaien op de alternatieve brandstof RME (Raps-Methyl-Ester), terwijl het hydraulische systeem ook afgevuld kan worden met biologisch afbreekbare olie. De geluidsproductie is dermate laag dat deze machines probleemloos in de VAMIL-regeling vallen.

Techniek

De SKL 823 compacte wiellader heeft een eigen massa van 3,9 ton. De machine heeft als krachtbron een Perkins vier-cilinder watergekoelde dieselmotor met directe inspuiting. Bij een toerental van 2.300 levert deze motor een vermogen van 37 kW (50pk). Via de hydrostatische aandrijving komt de machine tot een rijsnelheid van 0 tot 6,5 km/uur resp. 0 tot 20 km/uur.

De snelloop-versie reikt tot maximaal 30 km/uur.

Standaard wordt de machine geleverd op banden in de maat 12.5-18. De knikbesturing heeft een stuurbereik van totaal 80 graden. Hierdoor komt de draairadius, gemeten over de buitenkant van de standaardbak, op 3880 mm. De standaardbak heeft een inhoud van 0,65 m3. De hefkracht van de machine bedraagt 32.300 N en de opbreekkracht aan het bakmes is 33.900 N. De uitstorthoogte bij 45 graden bakhoek is 2500 mm.

De wiellader is voorzien van een afneembare stalen ROPS/FOPS cabine, welke is voorzien van twee deuren en een vlakke bodem. Het getinte panoramische glasoppervlak geeft een goed zicht op het werk en de werkplek en wordt schoongehouden door een ruitenwisser met wis-was installatie. De machinistenstoel is hydraulisch gedempt en voorzien van een gewichtsinstelling en gordel. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt slechts 71 dB (A).

Het bedrijfsgewicht van de SKL 833 bedraagt 4,9 ton. Ook deze machine wordt aangedreven door een watergekoelde Perkins dieselmotor met directe inspuiting. Het vermogen van deze motor bedraagt 44 kW (60pk). De rijsnelheden zijn gelijk aan de 823.

Standaard staat deze machine op banden in de maat 12.5-20 en bij een knikbesturing met een stuurbereik van 80 graden komt deze machine tot een draairadius, gemeten over de buitenkant van de standaardbak van 4150 mm. De standaardbak heeft een inhoud van 0,8 m3.

De hefkracht van de machines 47.000 N terwijl de opbreekkracht aan het bakmes 44.000 N bedraagt. De uitstorthoogte bij 45 graden bakhoek is 3.220 mm. De cabine is identiek aan het model SKL 823, hetgeen ook voor het geluidsniveau telt.

Geveke

Ondanks de successen, met name in de straatmakersbranche, kreeg Schaeff niet altijd bij importeur Geveke te Amsterdam de aandacht die het verdiende. Dat is ook niet verwonderlijk gezien het feit dat deze importeur tevens de machines importeert van ‘s-werelds grootste merk: Caterpillar. Door een herstructurering is Schaeff nu ondergebracht bij de afdeling ‘special products’, die de gehele marketing van Schaeff gaat verzorgen. Hierdoor ke de verkopen geoptimaliseerd worden terwijl de lijnen naar ‘Langenburg’ korter en vloeiender zullen worden.

Reageer op dit artikel