nieuws

Monorail onder Sydney

bouwbreed

Harbour Bridge versterkt

De monorail die de onderhoudsplatforms aan de onderzijde van de Sydney Harbour Bridge draagt is versterkt. Dit was nodig in verband met installatie van nieuw elektrisch hijsgerei. Gekozen werd voor Lindapter klemverbindingen.

De Sydney Harbour Bridge is zestig jaar geleden gebouwd. De monorailbalk onderaan de brug is ook zestig jaar oud en werd bij de bouw van de brug aangebracht. Het onderhoud van de brug zou daarmee zo efficient en effectief mogelijk gebeuren.

De technieken die bij onderhoud worden gebruikt zijn moderner geworden.

Het materieel dat wordt ingezet is zwaarder, de delen waarmee de onderhoudswerkers moeten omgaan lichter. De monorailbalk moet versterkt worden om de extra belastingen en de extra trillingen op te vangen die een pas geinstalleerde takel op de monorail overbrengt.

De monorail is 639m lang. Bij de bouw van de brug werd de monorail gesteund op afstanden van 9m. Extra zijwaartse beweging van de monorail is voorkomen door gebruik te maken van Lindapter klemverbindingen. Deze verbindingen maken boren en lassen overbodig, werk dat normaal niet is toegestaan op de Harbour Bridge.

Er zijn 120 standaard ‘Girder Clamps’ en 120 verstelbare hangende ‘Girder Clamps’ gebruikt. Deze klemverbindingen zijn eenvoudig en snel te monteren. Er is geen extra energievoorziening, of specialistische kennis en apparatuur voor nodig.

Nestplaat

De ‘Girder Clamp’ van Lindapter is een samengestelde verbinding voor het bevestigen van secundair staalwerk aan constructie onderdelen. Elke klemverbinding bestaat uit vier Lindapter klembouten, sluitringen en een voorgeboorde nestplaat. De afmetingen van de nestplaat ke worden veranderd zodat ze op staalwerk van elke maat of elk type ke worden toegepast. Ze ke hoogteverschil en hoekverdraaiingen tussen de onderdelen opnemen.

Klemverbindingen aan de profielen ter verhindering van zijwaartse beweging.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels