nieuws

Campagne moet rivieroeverlocatie aan Maas verkopen Verkooptechnieken bittere noodzaak bij woningbouw

bouwbreed

De tijd dat appartementen als warme broodjes over de toonbank gingen, ligt alweer achter ons. Ontwikkelaars, beleggers en aannemers moeten steeds vaker grote locaties, waarvan hoogbouw onderdeel is met inzet van marketing- en reclametechnieken aan de man brengen. Een ontwikkeling die straks ook nodig is bij de verkoop van de Vinex-terreinen. De kritische consument moet geprikkeld worden. Een voorbeeld daarvan is hoe in Rotterdam de gemeente en de ontwikkelaar een nieuwe rivieroeverlocatie presenteren.

“De naam Piet Smit deed te veel aan de scheepsbouw denken. Voor de bouw van 1200 appartementen, een multiplex-bioscoop en 25.000 vierkante meter commercieel vastgoed was dus een andere naam nodig. Na veel denkwerk heet het gebied aan de Maas nu ‘De Veranda’. De naam, een typisch Rotterdamse, staat voor kwaliteit, rust en geborgenheid en dat is precies waar dit po voor staat”, legt Frans Gielgens uit.

Zijn bedrijf Amstelland Vastgoed ontwikkelt tussen de loom stromende Maas en Stadion Feijenoord in de luwte van de Kop van Zuid een nieuw woongebied f. 700 koop en 500 huur op de voormalige scheepsbouwterreinen van Piet Smit. Sinds enkele weken voert deze poontwikkelaar, onderdeel van NBM-Amstelland, een zeer grote reclamecampage – met spreuken als ‘Je hoeft niet in het geld te zwemmen om aan de Maas te wonen’ – om deze nieuwe wijk op Zuid onder de aandacht te brengen van geinteresseerden. Half mei start de verkoop van de eerste fase.

Gielgens is er van overtuigd dat zonder een dergelijke campagne van 3 ton, de grootste tot nu toe voor NBM-Amstelland, het po trager van de grond zou zijn gekomen. “Het vergemakkelijkt de verkoop. De aandacht via reclame is extra omdat het om een geisoleerde locatie gaat die nog geen woonfunctie heeft.”

Empty nesters

Alvorens tot deze campagne te komen, werd door de centrale afdeling Marktonderzoek van Amstelland en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam in kaart gebracht voor wie dit gebied van belang was en wat voor type huizen er moesten worden gebouwd. “Het onderzoek toonde aan dat we ons moesten richten op Rotterdam-Zuid en omliggende gemeenten als Spijkenisse, Hellevoetsluis en Oud-Beijerland”, aldus Gielgens, die fel bestrijdt dat Zuid een achterstandsgebied.

“Er wonen mensen die hard hebben gewerkt, een goed pensioen hebben opgebouwd en een goede bankrekening hebben. Deze mensen willen graag beter gaan wonen. Daarnaast heb je de ‘empty nesters’. Dat zijn mensen die in het verleden vanwege de kinderen buiten zijn gaan wonen. Maar die kinderen zijn weg en nu willen ze weer terug naar de stad. De type huizen zijn dus voor een- en tweepersoonshuishoudens. Voor gezinnen is een aantal huizen met drie woonlagen in ontwikkeling”

Het inzetten van reclame en marketing om een bepaald type mensen te prikkelen om een huis te kopen op een toekomstige locatie staat nog in de kinderschoenen. Op de Kop van Zuid is men er voor het eerst op bescheiden schaal mee begonnen. Gielgens komt met termen als produkt/marktcombinatie en economische doelgroepen om aan te geven dat zijn vak inmiddels meer is dan het uit de grond stampen van huizen en kantoren.

“Het geeft de professionalisering van onze sector weer. Zo proberen we een nieuw gebied op te bouwen met een gemengde samenleving, waarvan de mensen bij elkaar passen. Zo tref je geen appartementen aan van een miljoen plus, ook al is de rivierlocatie daar geschikt voor. Reclame is daar een steeds belangrijker instrument voor. Het zal zeker ook nodig zijn om de grote Vinex-gebieden te verkopen.”

Bedreigingen

Het ineens naar de markt brengen van alle rivieroeverlocaties in Rotterdam is een bedreiging voor de Veranda. De markt stort dan geheel in. De betrokken wethouder Hans Kombrink heeft al gesteld dat deze ‘parels’ aan de Maas gekoesterd moeten worden.

“We onderschrijven het beleid van de gemeente dat dergelijke gebieden gefaseerd aan snee moeten komen. Het is een spel tussen gemeenten en markt over hoe dat beleid eruit moet zien. Het is voor beide partijen geven en nemen. Maar het is beslist geen spel dat in rokerige achterkamertjes gebeurt.”

Door een vertraging van ruim jaar heeft men ke kijken hoe de verkoop en verhuur op de Kop van Zuid zich ontwikkelt. Net als andere centrumontwikkelingen is de grote vaart eruit en moet men veel meer inspanning plegen om de appartementen te verkopen.

Het was voor het pensioenfonds Abp de reden om twee woontorens van architect Wiel Arets aan de gedempte Zalmhaven pas onder druk van de gemeente eindelijk eens in ontwikkeling te gaan nemen. De bijna 100 meter hoge gebouwen bestaan voor een deel uit duurdere huurwoningen en deze markt is aan het verzadigen.

Multicultuur

Waar Amstelland voor waakt, is de bouw van een monocultuur: alleen wonen. Er zijn teveel voorbeelden van gebieden die het predikaat doods krijgen, omdat na het avondeten de wijk is uitgestorven.

Gielgens: “Om een aangenaam gebied te krijgen, hebben we besloten ook een bioscoop, horeca en op vrije tijd gerichte winkels in het gebied in te brengen. Het vergroot de levendigheid. Om de kwaliteit nog verder te verhogen investeert de gemeente in de aanleg van een boulevard. De eerste in Rotterdam waar je kunt flaneren zonder uit je schoenen te worden gereden.”

Of er ook een winkelcentrum komt, is gezien de reacties van deelgemeente Feijenoord nog onduidelijk. Onlangs verklaarde H. van den Brule, voorzitter van de deelgemeente, bevreesd te zijn voor de concurrentiepositie van de bestaande winkelgebieden op Zuid. Hij ventileerde deze zorg tijdens een ledenvergadering van zijn partij, en stond ook stil bij de macht van de poontwikkelaars, “die bepalen hoe de invulling van nieuwbouwterreinen eruit zien. Ze drijven hun zin door, soms tegen de zin van de (deel)gemeente.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels