nieuws

Meer dan 1000 exposanten uit 36 landen Zesde Mondial Brussel na Bordeaux het ontmoetingspunt voor wijnwereld

bouwbreed

De zesde Mondial (van wijn en gedistilleerd) in Brussel is in betrekkelijk korte tijd opgeklommen tot de tweede internationale wijnbeurs, na de Vinexpo in Bordeaux. Journalist en promotieman Louis Havaux heeft zijn initiatief van tien jaar geleden tot een letterlijk wereldsucces zien groeien.

Hoewel vergelijkingen voor de hand liggen, bestaat er nauwelijks animositeit tussen de beurzen. Het feit dat ze beide tweejaarlijks zijn, maar om de beurt worden gehouden, is daaraan natuurlijk niet vreemd; niemand in wijnland behoeft iets te missen. Toch zijn er ook verschillen. De taak van de Mondial richt zich op de Europese markt en meer in het bijzonder tot de noordelijke landen, die dan wel geen wijnproducenten zijn, maar die hun verbruik jaarlijks duidelijk zien toenemen.

Voor de aanstaande Mondial, die van 21 tot 24 april in het Brusselse Tentoonstellingspark op de Heizelvlakte zal worden gehouden hebben meer dan duizend exposanten uit 36 landen ingetekend, waaronder de 25 belangrijkste wijnproducerende landen ter wereld. Zuid-Afrika, Argentinie en Australie zijn er dit jaar voor het eerst; Duitsland en Italie hebben hun inzendingen van twee jaar geleden aanmerkelijk uitgebreid.

Toch blijft 40 procent van de beurs gewijd aan de Frankrijk. Sopexa, de Franse promotie-organisatie van wijn en landbouwprodukten, Saumur, de enthousiaste Loiregroep en de Cotes de Provence springen daarbij in het oog. In het Spaanse paviljoen van meer dan 500 m2 wordt de nadruk gelegd op nog niet zo bekende de wijngebieden Castilla y Leon en Estramadura. Oostenrijk en Griekenland zijn er ook.

Opvallend is de sterke vertegenwoordiging uit Oost-Europa: Hongarije, Bulgarije, Polen, Slovenie, Tsjechie, Roemenie, Cyprus, Venezuela en zelfs Moldavie en Armenie. Uit Zuid-Amerika is niet alleen Argentinie aanwezig, maar ook Chili en Uruguay. Noord-Afrika maakt met inzendingen uit Marokko, Algerije en Tunis een indruk van broederlijke compleetheid.

Uit de Benelux zijn vooral handel en distributie vertegenwoordigd. De eventuele bekommernis van bezoekers over een teveel aan vloeibare zaken kan worden weggenomen met de wetenschap, dat er een restaurant ‘Specialiteiten uit Zee’ zal zijn, waar Muscadet-wijnen de boventoon voeren, dat er tal van regionale specialiteiten onder andere uit de Provence zullen zijn te proeven en dat op de Argentijnse stand de grill een geenszins ondergeschikte plaats zal innemen.

Voor de derde keer zal ook het Concours Mondial de Bruxelles worden gehouden onder auspicien van het Office International de la Vigne en du Vin (OIV) en de Union Internationale de Oenologues (UIOE).

Wat er in deze drie dagen aan manifestaties is samengepakt, is bijna verbijsterend. Een greep: de uitreiking van de Gault Millau beker voor de beste cru van St. Emilion, de officiele recepties in het Duitse Paviljoen en dat van Zuid-Afrika, de Trophee Ruinart voor sommeliers, een portwedstrijd, een proeverij van grote Duitse likeuren, een bezoek van de commissie van de Europese Unie, de algemene vergadering van de Portugese Kamer van Koophandel, een diner van de Rotary.

Iedere voedsel- en drankbeurs van enige omvang heeft te maken met bezoekers die slechts komen om gratis en veel te consumeren; de Mondial is daarop geen uitzondering. De organisatoren hebben daar het volgende op gevonden: wie in moederland Belgie een gratis uitnodiging wil hebben, kan een deelnemerslijst aanvragen. De bezoeker-in-spe kan dan contact opnemen met een bevriend of bekend exposant om die te laten oordelen of zijn belangrijkheid groot genoeg is voor een gratis toegangsbewijs. Eenvoudig maar doeltreffend.

Hans Schmidt

Roemenie, ook op de Mondial aanwezig, slaagt er steeds meer in de wijnliefhebbers duidelijk te maken waartoe het in staat is. Maar uit een ruime beurs gaat het nog niet. Pallets bijvoorbeeld worden tot de laatste splinter gebruikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels