nieuws

Architectenkeus Luxor is Nederlands onderonsje

bouwbreed

Vijf Nederlandse en een buitenlandse architect zullen tot 12 april in de zenuwen zitten. Het Rotterdamse college maakt op die dag pas bekend wie het nieuwe Luxor op de Kop van Zuid mag gaan bouwen. Tot die datum worden de ontwerpen aan de inwoners van de Maasstad getoond.

Het huidige theater uit 1917, een ontwerp van de architect P. Vermaas, is hopeloos verouderd. Het heeft inmiddels zoveel tekortkomingen dat het niet meer geexploiteerd kan worden. Het gemeentebestuur gaf daarom vorig jaar het groene licht voor de planontwikkeling van een nieuw theater met 1500 zitplaatsen op de Wilhelminapier. ‘Een beeldbepalende locatie, schitterend gelegen aan het water van de Rijnhaven, aan de voet van de Erasmusbrug, tegenover het kantorencomplex Wilhelminahof met de rechtbank en het belastingkantoor en vlakbij het in aanbouw zijnde metrostation Wilhelminaplein,’ zegt RO-wethouder Hans Kombrink in het 2 maart gepresenteerde boekje over de zes ontwerpen.

Snel bouwen

Het Luxor Theater zal naar alle waarschijnlijkheid niet geheel uit de binnenstad van Rotterdam verdwijnen. Poontwikkelaar Bouwfonds Nederlandse Gemeenten wil graag samen met Hollandsche Beton Maatschappij op die plaats hoogbouw realiseren en dan op de begane grond een kleine zaal meenemen.

De bouw- en inrichtingskosten van het theater op de Kop van Zuid zijn geraamd op circa f. 55 miljoen. De gemeente Rotterdam heeft haast. Als er geen problemen voordoen, moet de winnende architect eind dit jaar het definitieve ontwerp (DO) klaar hebben. Met de bouw kan medio 1997 worden begonnen en het millenniumfeest staat reeds gepland.

Tot 12 april zal een commissie, waarin mensen als Riek Bakker en de wethouders Meijer en Kombrink zitten, de knoop doorhakken. De ontwerpen worden getoetst op bouwtechnische-, financiele en stedebouwkundige aspecten. Kombrink, voorzitter van de jurycommissie, in het boekje: ‘De jury staat voor een moeilijke taak. Het gaat niet alleen om de uiterlijke vormgeving van het theater, maar essentieel is ook dat het een intern goed functionerend gebouw wordt. De juryleden zullen dan ook bij de beoordeling van de planstudies letten op aspecten als sfeer van het gebouw, de inrichting van de zaal en foyers en de logistieke indeling, die van groot belang is voor de bedrijfsvoering.’

Opvallend is dat de Nederlandse inbreng erg hoog is en dat er veel Rotterdammers bij zitten. Tussen de bureaus van Kees Christiaanse, Jan Hoogstad en Rem Koolhaas, alle drie afkomstig uit de Maasstad, en Herman Hertzberger en Borek Sipek prijkt de naam van het enige buitenlandse bureau, Bolles + Wilson (UK). De tijd dat dergelijke poen uitsluitend werden vergeven aan buitenlanders lijkt voorbij. Hebben de BNA-protesten dan toch effect gehad?

Kees Christiaanse Herman Hertzberger Jan Hoogstad Rem Koolhaas Borek Sipek Peter Wilson

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels