nieuws

‘Desnoods 100 keer op dezelfde vraag antwoorden’

bouwbreed

Het Opleidingscentrum voor Hijskraanmachinisten te Amerongen leidt jaarlijks 230 mensen op. Zij ke kiezen uit verschillende cursussen want niet elke hijskraan is hetzelfde. Voor elke categorie is er wel een opleiding.

De bak op de jaknikker zakt langzaam naar beneden, komt naar boven en houdt gedurende een fractie van een seconde stil. Precies op dat moment legt de hijskraan een vracht in de bak.

“Dit is een van de moeilijkste oefeningen die we hebben”, zegt Jan van Veenendaal, coordinator van het opleidingscentrum. “Hij is bestemd voor de mensen die schepen moeten bevoorraden. Met de jaknikker simuleren we een schip op de Noordzee met windkracht zes. Door de deining gaat het schip op en neer en het is de kunst om je vracht op het juiste moment te lossen.”

De opleiding voor hijskraanmachinisten maakt deel uit van de Stichting Beroepsopleidingen Weg- en waterbouw (SBW). Verspreid over het terrein staan permanent 16 kranen zoals mobiele kranen op rupsen, torenkranen, autolaadkranen en grondverzetmachines met hijsfunctie. Voor al deze machines ke aparte cursussen van vier weken worden gevolgd. Wie met goed resultaat een cursus afrondt, krijgt een voorlopig deskundigheidsbewijs en is bevoegd om onder toezicht met een kraan te werken. “We scholen in vier weken tijd iemand tot een redelijk goede kraanmachinist”, zegt Van Veenendaal.

De opleiding is daarmee niet afgelopen. Gedurende twee jaar werken de leerlingen in de praktijk, onder toezicht van een ervaren collega en volgen ze in op de avondschool een aantal theorievakken waaronder meetkunde, mechanica en natuurkunde. Verder leren ze welke hijsgereedschappen er zijn. De lessen worden afgesloten met theorie-examens en als de leerling hiervoor slaagt, volgt een praktijkexamen. Wie ook dit heeft afgerond krijgt het deskundigheidsbewijs als machinist voor de categorie waarin de cursus is gevolgd.

Geduld is noodzaak

Twee mannen maken met kabels een container vast aan de haak van een torenkraan. “Heel secuur werk”, verzekert Van Veenendaal. “We noemen dat het ‘aanslaan van een last’. Daarbij is het uiterst belangrijk dat de veiligheidsvoorschriften worden nageleefd. De instructeurs hameren er op dat die worden uitgevoerd”, aldus Van Veenendaal.

Om tot de school te worden toegelaten is geen bepaalde vooropleiding vereist, maar wel moeten de cursisten over een behoorlijk technisch inzicht beschikken. Het werken met een hijskraan luistert nauw en een ongeluk zit in een klein hoekje.

De docenten moeten daarom aan hoge eisen voldoen. Het opleidingscentrum beschikt over acht vaste instructeurs. Elk van hen begeleidt maximaal vier cursisten. Eventueel worden op tijdelijke basis extra instructeurs aangetrokken uit het bedrijfsleven. Van Veenendaal: “Alle instructeurs moeten ruime ervaring hebben in het werken met verschillende soorten hijskranen en alle deskundigheidsbewijzen op zak hebben. Hun kennis moeten ze bovendien ke overdragen op leerlingen. Geduld is een eerste vereiste. Als een cursist honderd keer dezelfde vraag stelt, moeten de instructeurs ook bereid zijn om die vraag honderd keer te beantwoorden wan wie bij ons een cursus volgt staat op de eerste plaats.”

“Alle instructeurs moeten ruime ervaring hebben in het werken met verschillende soorten hijskranen en alle deskundigheidsbewijzen op zak hebben”, aldus Jan van Veenendaal, coordinator van het opleidingscentrum. Foto’s: H. Strover

Met behulp van een jaknikker wordt een schip op de Noordzee bij windkracht zes nagebootst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels