nieuws

Metrostation Beurs heeft breder perron

bouwbreed

Zomaar een metrostation aanleggen kan niet meer. De problematieken van criminaliteit en onveiligheidsgevoelens nopen ontwerpers daar al in de ontwerpfase rekening mee te houden.

“Het ontwerp, de inrichting en het beheer van metrostations geeft vaak de indruk dat alles van iedereen is en niets van iemand in het bijzonder. Deze anonimiteit dient te worden doorbroken”, meent Manuel Lopez, oprichter van Result Crime Management. “De sociale veiligheid kan worden bevorderd door een attractief ontwerp.”

Het metrostation Beurs, een halte op de eerste metro in Nederland, is ontworpen in een periode van betrekkelijke maatschappelijke rust. In het ontwerp is dus geen rekening gehouden met de toegenomen criminaliteit en groei van het aantal reizigers. De gemeenteraad van Rotterdam besloot op 14 mei 1959 tot de aanleg van een metro van het Centraal Station naar het centrum van Rotterdam-Zuid, het Zuidplein. In 1982 werd Beursplein het overstapstation voor de tweede metrolijn (Oost-Westlijn). Enkele weken geleden ging een ondergrondse winkelcentrum open, de koopgoot, die ook weer door deels door het metrostation Beursplein.

Het effect was dat door de vele reizigers er een onveilige situatie ontstond. Voor het openbaar vervoerbedrijf in Rotterdam, de RET, was dat aanleiding om de beide perrons te verbreden. HBM wist met behulp van een speciale constructie anderhalve meter aan de bestaande perrons te plakken. Zondag werden de perrons in gebruik genomen en wordt gelijk begonnen met de verbouw van de centrale metrohallen die begin 1997 klaar moeten zijn. De gehele operatie kost de RET f. 43 miljoen.

Zondag werden de perrons in gebruik

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels