nieuws

Oorlog beschadigde vooral de marketing Gekortwiekt Slovenie bevecht zich met veel elan nieuwe afzetgebieden

bouwbreed Premium

In deze rubriek heb ik het wel eens gehad over de tegenslagen die gewetensvolle wijnmakers ke treffen. Toen een jaar of tien geleden een producent probeerde door toevoeging van glycerine zijn wijnen wat ‘gladder’ te maken werd er ‘antivries’ geroepen. Dat was het niet, het deed de gezondheid geen kwaad, maar het hoorde er natuurlijk niet in en door de publiciteit was de omzet – ook van de niet-mengende collega’s – voor jaren terug naar af. Meer recent waren kernproeven voor de betoogwereld-te-beginnen-in-Nederland aanleiding om in actie te komen. Het resultaat was dat ook de anti’s van dat land gevoelige omzetverliezen leden. Maar wat dacht u van de Sloveense wijnmakers?

Net hadden ze door hard werk en intelligente marketing de reputatie gekregen van de betere uit Joego-Slavie of de oorlog die notabene de produktie vrijwel overeind liet, gooide het patroon om: de klassieke afzet was weg en door boedelscheiding ging een flink deel van de wingerds in andere handen over. Uithuilen en opnieuw beginnen.

En dat is wat er gebeurde, de herstart zelfs met veel elan. Op de Mondial in Brussel liep ik de stand binnen van de Sloveense Vereniging van Wijnbouw en Wijnproduktie. Deze unie, in 1967 in het leven geroepen om de vloed van goedkope wijnen uit het zuiden van het voormalige Joego-Slavie te keren, is momenteel de paraplu-organisatie voor 41 wijnmakers, wijnkopers, keuringsstations en opleidingsinstituten. Het met druiven bebouwd oppervlak, een eeuw geleden nog 50.000 ha., is nu 21.000. Drie wijnbouwgebieden zijn er: de (Adriatische) kust, de Drau- en de Sauvallei. De druiven zijn Frans (Chardonnay, Sauvignon, Pinot Noir), Duits (Rulander, Sylvaner), Midden- en Oosteuropees (Furmint, Welschriesling) of inheems (de witte Kalvarijcan en Radgona en de rode Cvicek). Er worden rode wijnen gemaakt, maar veel meer witte: stil, bruiswijn, Spatlese en zelfs Eiswein). De jaaropbrengst is 80 tot 100 miljoen liter en omdat de Slovenen met een consumptie van 50 liter per hoofd per jaar vineus hun mannetje staan wordt er veel goedkope wijn uit Macedonie geimporteerd om via export aan deviezen te komen.

Directeur ir.Janez Vrecer liet mij een aantal wijnen proeven. De Refosk ’95 en de Cvicek van hetzelfde jaar, die koel moeten worden gedronken, vond ik wat aan de harde kant, de Modra Frankinja (Blaufrankisch) ’94 fruitig en fris, de Merlot Prestige ’90 een uitstekende maaltijdbegeleider en de houtgerijpte Cabernet-Sauvignon ’91 in het bezit van een indrukwekkende afdronk. Dat Sloveense wijn niet louter een drank is voor Oost-Europa freaks blijkt wel uit het feit dat van de zestien inzendingen op de Mondial er niet minder dan zes door de internationale jury met goud, zilver en brons werden bekroond, een van de hoogste scores.

Een vluchtige omrekening uit Belgische francs leerde mij dat er veel moois nog onder een tientje wordt verkocht, een gunstige prijs-kwaliteitsverhouding. Wie geinteresseerd is wende zich tot Paul Blom van Schermer Wijnkopers in Hoorn, van oudsher de specialist op het gebied van Joegoslavische wijnen. Hij importeert nu een selectie van zeven Slovenen. Zijn telefoonnummer is 0229-217777.

Reageer op dit artikel