nieuws

Nieuw IPNR redt mogelijk woning- en infrabouw

bouwbreed Premium

Het Integraal Plan Noordrand Rotterdam (IPNR) wordt nieuw leven in geblazen. Doordat niet aan de ontwikkeling Nieuw Rotterdam Airport (NRA) werd begonnen was het bestaande IPNR waardeloos geworden. In het nieuwe plan zal de woningbouw- en infrastructuur voor het noorden van de Maasstad opnieuw in kaart worden gebracht. “We pakken de draad weer op.”

Op dit moment gaan het collega van Rotterdam en de Luchthaven Schiphol, de eigenaar van Zestienhoven, ervan uit dat het vliegveld op de huidige locatie kan blijven liggen. Tot mei volgend jaar zullen beide partijen onderzoeken hoe en onder wat voor condities dat moet gaan gebeuren. “Door de keuze voor de huidige locatie zijn de Vinex-locaties Nesselande en het gebied de Hoge Limiet in Schiebroek/Hillegersberg geheel te gebruiken voor woningbouw. Bij de NRA-optie, verplaatsen naar de Schieveensepolder, vielen stukken van deze gebieden binnen de geluidscontouren van NRA”, aldus Hans Kombrink, wethouder RO van Rotterdam, die gisteren het voorlopige contract tussen Schiphol en Rotterdam toelichtte.

Tot 2005 heeft de Stadsregio Rotterdam de gebieden rond het huidige vliegveld Zestienhoven niet nodig. Nadat duidelijk werd dat NRA er niet zou komen, heeft men in de regio andere locaties gevonden om aan de taak van 53.000 huizen te komen. Maar na die periode heeft men dringend behoefte aan de gronden.

Uit de woorden van Kombrink kon worden opgemaakt dat men ook gaat kijken of nu woningbouw in de Schieveensepolder mogelijk is. “Nu de NRA-optie van tafel is, is er geen belemmering meer om dat eens te gaan onderzoeken.”

Tunnel

Naast de woningbouw is er ook nog de discussie van de hsl en de Rijksweg 16/13. Kombrink: “We opteren voor een tunnel onder het gebied van Laag Zestienhoven.” Op deze wijze is woningbouw beter mogelijk en kan Zestienhoven blijven liggen. “Binnenkort zal het ministerie van Verkeer en Waterstaat de discussie over de Rijksweg 16/13 gaan opstarten”, aldus Kombrink.

Bron: dS+V Poen RO

Reageer op dit artikel