nieuws

NS wijzen station bij Den Haag van de hand Haaglanden wil hsl toch over bestaand spoor

bouwbreed Premium

Het stadsgewest Haaglanden blijft vooralsnog opteren voor een hogesnelheidslijn over bestaand spoor. Dit ondanks de afwijzing van dit trace door een onafhankelijk auditteam. De Nederlandse Spoorwegen hebben minister Jorritsma laten weten niet van plan te zijn de supertrein in de buurt van Den Haag te laten stoppen.

Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden heeft besloten vooralsnog vast te houden aan de variant waarbij de hoge snelheidslijn over bestaand spoor komt te rijden. In deze variant is de gemeente Den Haag een volwaardige halteplaats.

Vorige week nog verwees een onafhankelijk auditteam deze variant min of meer richting prullenbak. Den Haag, die hiermee de kans op een hsl-stop plotsklaps in rook zag opgaan, zette haastig hun kaarten op de Bos-variant.

Bij deze variant, genoemd naar de Zoetermeerse ingenieur Bos, gaat de supertrein parallel lopen langs rijkswegen A13 en A 4. Met een kleine aanpassing zou het dan mogelijk zijn de trein bij het huidige knooppunt Prins Clausplein en de toekomstige woningbouwlocatie Ypenburg te laten stoppen.

Deze mogelijkheid zorgde binnen het stadsgewest voor de nodige verdeeldheid, omdat de Bos-variant verstrekkende gevolgen heeft voor de bouwlocaties Delfgauw, Ypenburg en Leidscheveen.

Volgens een woordvoerder van het stadsgewest Haaglanden heeft het dagelijks bestuur nu gekozen voor het vasthouden aan het oorspronkelijke standpunt. “We blijven voorstander van de hsl over bestaand spoor en wachten nu de keuze van het kabinet af.”

Tegenstander

In een brief aan minister Jorritsma heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten niets te zien in de Bos-variant met een station in de buurt van Den Haag. De stop zou midden in de polder komen te liggen waardoor reizigers van en naar de hofstad moeten overstappen op een extra bus of tram. De spoorwegen redeneren dat deze passagiers net zo goed in Rotterdam ke overstappen op een traditionele trein naar Den Haag. Voordeel daarvan is dat doorgaande reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam geen tijd verliezen bij een eventuele extra halte.

Omweg

Een soortgelijk geluid was deze week ook bij de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam te beluisteren. In een brief aan het kabinet pleitte het Rotterdamse gemeentebestuur voor een rechtstreekse hsl-lijn tussen de havenstad en Amsterdam. Een omweg via Den Haag zou in de visie van Rotterdam indruisen tegen het besluit om een snel Europees netwerk van flitstreinen te realiseren.

Zuid-Holland op haar beurt wil eveneens geen andere route dan de snelste onder het Groene Hart door, maar dringt wel aan op een goede en snelle verbinding tussen Den Haag en Rotterdam.

Vandaag bespreekt het kabinet voor de eerste maal de diverse varianten.

Reageer op dit artikel