nieuws

Britse aannemers profiteren van millenniumwisseling

bouwbreed Premium

Groot-Brittannie wil de komst van het jaar 2000 groots vieren. Een Millennium Expositie in Greenwich gedurende het jaar 2000 moet de overgang naar het nieuwe era luister bijzetten. Maar ook een nieuw rugby-stadion in Wales, een nationaal stadium in Schotland en een netwerk van fietspaden van Noord-Schotland tot Zuid-West Engeland staan in het teken van het Millennium.

Al deze poen worden ten dele gefinancierd uit het Millennium Fonds. Naar verwachting zal dit fonds in de periode 1995-2000 maar liefst f 1,6 miljard ( f. 4 miljard) subsidies geven aan grote en minder grote projecten. Het Millennium Fonds wordt gevoed uit de succesrijke Britse staatsloterij, die in 1994 van start ging. Ruim 5 procent van de omzet van deze loterij gaat in het Millennium Fonds. Gezien de goklust van de Britten levert dat f. 4 miljard op.

Het Fonds wordt beheerd door de Millennium Commissie, die beslist over de besteding van het geld. Het grootste brok is de ruim f 200 miljoen ( f. 500 miljoen) subsidie voor de expositie in Greenwich. Eerder dit jaar werd Greenwich tot groot verdriet van concurrent Birmingham gekozen als locatie voor de expositie. Particuliere investeerders moeten nog eens f 300 tot f 500 miljoen ( f. 750 tot f. 1250 miljoen) ophoesten om het project te financieren.

Vice-directrice Heather Wilkinson van de Millennium Commissie wil nog weinig kwijt over het karakter van de expositie, maar in ieder geval zal een groot deel van de miljoenen opgaan aan bouwactiviteiten. De expositie zal plaatsvinden op een braak, vervuild voormalig industrieterrein dat eerst opgeschoond wordt door eigenaar British Gas. “Het is de bedoeling dat een deel van de bebouwing voor de expositie een permanent karakter heeft, zodat het gebied ook na 2000 een functie behoudt”, aldus Wilkinson. Het thema ‘tijd’ zal volgens haar een belangrijke rol spelen op de expositie, die meer een vermakelijk dan een educatief karakter zal krijgen. “We willen er iets feestelijks van maken”, zo stelt Wilkinson.

De rest van de f. 4 miljard zal de commissie hoofdzakelijk spenderen aan kapitaalsubsidies voor andere poen. Zo draagt de commissie f. 115 miljoen bij aan de bouw van een nieuw rugbystadion in Wales, waarvan de totale kosten geraamd worden op f. 265 miljoen.

Geen opera

De commissie kende echter geen geld toe voor de bouw van een nieuwe opera in dezelfde stad. Het is nu zeer de vraag of dit controversiele po van de architecte Zaha Hadid ooit verwezenlijkt zal worden. De voorstanders van een nieuwe opera willen nu bij de Commissie een po indienen voor een ‘Millennium Centrum’ aan de kade van Cardiff, waarvan een nieuwe opera slechts een deel zou uitmaken. Verder betaalt de commissie mee aan de aanleg van een net van fietspaden in Groot-Brittannie, aan de bouw van een nieuw stadion in Schotland en aan de omvorming van een kolenmijn bij Sheffield tot een onderzoekscentrum voor milieuvraagstukken.

Het enorme succes van de staatsloterij en de goedgevulde kas van de commissie ke echter paradoxaal genoeg voor problemen zorgen. De commissie betaalt nooit meer dan 50 procent van de totale kosten van een project. Het is de vraag of er genoeg geldschieters in Groot-Brittannie te vinden zijn om de f. 4 miljard van de commissie aan te vullen met nog eens minstens f. 4 miljard. Een aantal door de commissie goedgekeurde projecten hebben grote problemen om aan de aanvullende financiering te komen. Hervorming van het Royal Opera House in Covent Garden, restauratie van een deel van het British Museum en de wederopbouw van Sadler’s Wells danstheater zijn een paar Londense poen die naar aanvullende financiering snakken.

Ondanks deze luxe-problemen zullen er veel opdrachten voor aannemers uit de vrijgevigheid van de Millennium Commissie rollen.

Infrastructuur

Ook ke infrastructuur-poen helpen de kwakkelende Britse bouwsector uit het slop te halen. De bouw van de hogesnelheidslijn tussen Londen en de Kanaaltunnel bijvoorbeeld (zie Cobouw 19 maart j.l.). Maar er is meer. In Londen zelf zal 650 miljoen pond ( f. 1,6 miljard) worden gespendeerd aan de verbetering van de ‘Thameslink 2000’ spoorverbinding tussen Noord- en Zuid-Londen. In het kader van dit po zal het aantal perrons op het drukke London Bridge-station worden uitgebreid. In de stations New Cross Gate en Bermondsey, even ten zuiden van de Theems, moeten spoor fly-overs worden gebouwd, terwijl het Blackfriars-station zal worden verplaatst van de noordelijke oever van de Theems naar een brede, vernieuwde spoorbrug over de rivier.

De Britse regering zal f 100 miljoen ( f. 250 miljoen) ter beschikking stellen voor de aanleg van een Thameslink-station in St Pancras, toekomstig eindstation voor de Eurostar-flitstreinen uit Parijs en Brussel. De overige 550 miljoen pond zal worden opgehoest door Railtrack, de eigenaar van het Britse spoornet die binnenkort door de regering wordt geprivatiseerd.

Een nog veel ambitieuzer po om de Oost-West treinverbindingen in Londen te verbeteren, Cross Rail, verdwijnt voorlopig in de ijskast. Cross Rail kent een budget van 2 miljard pond ( f. 5 miljard), maar zal nu niet voor 2002 ter hand worden genomen. Wel wordt er nog steeds gewerkt aan de verlenging van de Jubilee-lijn van de Londense metro, die in 1998 voltooid moet zijn. Een van de nieuwe stations zal midden in het Millennium Exhibitie terrein in Greenwich liggen. Ook de aanleg van een nieuwe treinverbinding tussen Paddington Station en luchthaven Heathrow wordt voorbereid. De aanleg van een vijfde terminal op Heathrow zou voor ongeveer 1 miljard pond ( f. 2,5 miljard) aan werk opleveren. Dit laatste project is echter nog in de planningsfase en wordt fel bestreden door omwonenden en milieugroepen, die nog meer geluidsoverlast en verkeersproblemen vrezen.

Reageer op dit artikel