nieuws

Mitsubishi levert meer dan 50.000 bedrijfswagens

bouwbreed Premium

Mitsubishi die in 1995 de 50.000-ste bedrijfswagen in Nederland heeft geleverd is uiteraard ruim vertegenwoordigd op de Bedrijfsauto RAI. De nieuwtjes bij dit automerk liggen vooral bij aanpassingen van bestaande modellen en het inspelen op de wettelijke eisen ten aanzien van het grijze kenteken.

Uiteraard komt Mitsubishi met een scala aan modellen. Dat geldt ook voor uitvoeringen van Mitsubishi die door HNG Bedrijfswagens BV worden geleverd. Ondermeer is aanwezig de L200 DC (verlangd/verhoogd), de vernieuwde L300 chassis/cabine met turbodieselmotor, alsmede de Mitsubishi Canter bedrijfswagen voorzien van airconditioning en luchtvering.

Grijs kenteken

Op de jongste wettelijke eisen grijs kenteken spelen de nieuwe Van-modellen Pajero, Space Wagon en Space Runner in. De Van-modellen van Space-Runner en Space Wagon zijn nu rondom geheel gesloten, terwijl het vereiste binnenschot achter de voorstoelen is geplaatst. De in het afgelopen jaar doorgevoerde face-lift voor de frontpartij van deze modellen, is uiteraard ook op de Van-modellen terug te vinden. Ten aanzien van de Pajero-serie afgeleide Van-modellen valt er nieuws te melden over het nieuwe verhoogde dak van de Pajero met korte wielbasis en een nieuw type blindering. Bovendien is er een andere mogelijkheid tot plaatsing van het dichte tussenschot voor de Pajero Long Body met dezelfde uitbouw aan het achterportier als de Pajero korte wielbasis.

Nieuws, maar dan voor einde van dit jaar, is de komst van een geheel vernieuwde L200-lijn (pick-up) en een verjonging van de Canter-trucks. Intussen komt de seriematige produktie van de bedrijfswagens voor de Europese markt buiten Japan verder op gang. Mitsubishi Motors Corporation bouwt in zijn fabriek in Portugal al sinds 1982 Canters en L300’s. Tegen het eind van de jaren ’90 zal de capaciteit van de fabriek zijn verdubbeld tot 20.000 eenheden.

L300 Chassis/cabine

Op de tentoonstelling worden in de L300-serie enkele noviteiten getoond. Het bekledingsmateriaal van de stoelen is vernieuwd ter verhoging van het comfort. De rugleuning van de bestuurdersstoel en de bijrijdersbank is verhoogd ten behoeve van een betere ondersteuning en is een verbeterd slot met anti-inbraakvoorziening een waardevolle uitbreiding van het standaardpakket. Nieuw model is de L300 Chassis/cabine die is uitgerust met een dieselmotor. Het laatste model in de Canter-range is de FB35. Door aanpassingen in verband met de aangescherpte emissie-eisen is bij dit model het motorvermogen toegenomen van 51 kW naar 55 kW bij 4000 omw/min. Het maximum motorkoppel bedraagt 153 Nm bij 2240 omw/min.

Tevens is deze motor voorzien van rolgelagerde tuimelaarassen, waardoor een langere levensduur en ondanks een hoger motorvermogen een lager brandstofverbruik kan worden gerealiseerd. Verdere aanpassingen zijn doorgevoerd aan de verbrandingskamer, de kleptiming, het brandstofinspuitsysteem, de koudstart-inrichting en de balansassen.

Het marktsegment waarin de L200 zich bevindt is een sterk zakelijke markt. Dat betekent dat de gebruiker het volle nut van de laadbak wil hebben. Daarom heeft Mitsubishi een brede keuze in opbouwbakken voor de L200 ontwikkeld. Geheel nieuw hierbij is de Space Box voor de L200 Club Cab (2 WD of 4 WD) en een nieuwe box voor de verlengde en verhoogde L200 Dubbel Cabine die hierdoor een groot toepassingsbereik krijgt.

Reageer op dit artikel