nieuws

KIA verrast bedrijfswagenmarkt met concurrerende modellen

bouwbreed Premium

Afgaande op de belangstelling die de stand van KIA Motors Nederland BV uit Vianen ten deel viel op de Bedrijfsauto RAI ’96, gaat dit merk in 1996 een druk jaar tegemoet. Niet alleen sluiten de nieuw gepresenteerde modellen goed aan op de Nederlandse vraag, maar ook de andere factoren die deel uit maken van het ‘produkt’ KIA blijken goed aan te slaan.

KIA tracht sinds kort een vaste plaats te veroveren op de Nederlandse markt met zijn personenwagens en bedrijfsauto’s. Uiteraard wordt er nog wat onwennig tegen dit nieuwe merk aangekeken maar indien men beseft dat KIA in zijn thuisland Korea het overgrote deel van de Ford-produktie voor zijn rekening neemt en er bijvoorbeeld van zijn eigen dieselbus ‘Besta’ meer dan een miljoen exemplaren wereldwijd rondrijden, kan men hier duidelijk niet van een eendagsvlieg spreken.

Op de Bedrijfsauto RAI ’96 toonde KIA een drietal nieuwe modellen die ongetwijfeld hun partijtje op de Nederlandse markt zullen gaan meeblazen.

KIA Pregio

Naast de vermaarde Besta bracht KIA de nieuwe KIA Pregio als Europese primeur. Het betreft hier een moderne bestelwagen met als kenmerk de zeer vlak liggende voorruit en de mede daardoor goede aerodynamische eigenschappen. De Pregio start als gesloten bestelwagen maar zal in de loop van dit jaar in diverse uitvoeringen leverbaar gaan worden. Overigens zullen de diverse uitvoeringen tot stand komen op basis van de in Nederland gangbare wensen en eisen. De verschillende uitvoeringen zullen leverbaar zijn voor het (mede)vervoer van twee of vijf passagiers.

Standaard is de wagen voorzien van stuurbekrachtiging. Op de vlakke laadvloer is ruimte voor een vrachtinhoud van 5,7 m3. Het maximum laadvermogen bedraagt daarbij 1250 kg. De KIA Pregio heeft een grootste lengte van 4,82 meter bij een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,97 meter. De wielbasis bedraagt 2,58 meter. Het gewicht van de bedrijfsauto bedraagt daarbij 1640 kg.

Zijn kracht ontleent de KIA Pregio aan een dieselmotor van eigen fabrikaat met een motorinhoud van 2665 cm3. Deze motor is goed voor een grootste koppel van 175 Nm bij slechts 2400 toeren en een maximum vermogen van 61 kW bij 4150 toeren. Deze motor geeft de KIA Pregio een ruim voldoende topsnelheid van 156,5 km/uur.

KIA J2

Nog een Europese primeur betrof de KIA J2 bestelwagen met open laadbak, die in het thuisland Korea niet meer is weg te denken uit het verkeer. Bij de J2 valt direct het verschil in bandenmaat op tussen de voorwielen en achterwielen. De in dubbellucht uitgevoerde achterwielen hebben een beduidend kleinere diameter dan de voorwielen, dit met als doel de laadvloer van de J2 zo laag mogelijk te houden. Uiteraard is de J2 dan ook voorzien van twee verschillende reservewielen.

De open laadbak heeft een vloeroppervlak van bijna 4,5 m2. Het laadvermogen van deze bestelwagen is 1250 kg. Met een wielbasis van 2,60 meter, een totale lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,69 meter is de J2 een uiterst manoeuvreerbare automobiel.

In het motorcompartiment bevindt zich dezelfde KIA dieselmotor als welke in de nieuwe Pregio wordt gebruikt, met een maximaal vermogen van 61 kW bij 4150 toeren en een grootste koppel van 175 Nm bij 2400 toeren.

Voor de bestuurder is de J2 een comfortabele en relatief stille bondgenoot die zich gemakkelijk door het verkeer laat loodsen dankzij zijn goede rij-eigenschappen. In dit verband maakt het nauwelijks uit of de wagen beladen is of niet.

Sportage Wagon

De inmiddels reeds bekende Sportage-lijn van KIA is nu uitgebreid met een variant op grijs kenteken. Hierbij wordt de ombouw door Nederlandse specialisten uitgevoerd.

De Sportage Wagon is technisch volkomen identiek aan de normale Sportage die sinds eind 1994 op de Nederlandse markt wordt gevoerd. De wagen is uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving, hoge en lage gearing en automatische vrijloopnaven. Het geheel wordt aangedreven door een viercilinder-motor met een inhoud van twee liter en is uitgerust met acht dan wel zestien kleppen. De acht-klepper levert een maximumvermogen van 66 kW (90 pk) terwijl de zestien-klepper tot een vermogen komt van 92 kW (125 pk). Later in 1996 zal nog een derde motor volgen: een turbodiesel, die volgens de importeur van de Sportage Wagon een zuinig werkpaard zal maken.

Extra ruimte

De KIA Sportage Wagon staat op dezelfde wielbasis van 2,65 meter als de vijfdeurs Sportage. Het grote verschil tussen deze beide versies is echter dat de Wagon 30 centimeter langer is. Een lengte die geheel aan de bagageruimte ten goede komt. De breedte van de auto is 1,73 meter en de hoogte, inclusief de dakrails, 1,65 meter. de verlenging aan de achterzijde met 30 cm levert de Sportage Wagon een extra laadruimte op t.o.v. de vijfdeurs Sportage van rond 350 liter. Dit betekent, globaal, een verdubbeling van de bagagecapaciteit.

Door de extra lengte achter is het ook mogelijk te voldoen aan de wetgeving ten aanzien van het grijs kenteken. Dit in combinatie met het acht centimeter verhoogde dak, de dichte zijruiten en een schot achter beide voorstoelen.

De KIA J2, een bestelwagen met open laadbak, een ruime cabine en een laadbak van ca. 4,5 m2 heeft in het Verre Oosten een ijzersterke naam opgebouwd op basis van zijn betrouwbaarheid en inzetbaarheid.

Reageer op dit artikel