nieuws

Berlijns vliegveld wordt verbouwd

bouwbreed

Binnen afzienbare tijd moet de verbouw beginnen van de Berlijnse luchthaven Schonefeld. De vergunning voor de realisatie van een passagiersterminal is inmiddels afgegeven. De raad van toezicht moet het plan nog goedkeuren. Na de oplevering kan Schonefeld jaarlijks zo’n negen miljoen passagiers verwerken. Het ligt in de bedoeling daarna het stadsvliegveld Tempelhof te sluiten. Een verdere uitbreiding van Schonefeld brengt ook de opheffing van Tegel in zicht. Naar verluidt zou dat al rond 2000 het geval ke zijn.

Met de verbouwplannen voor Schonefeld zijn de nieuwbouwplannen voor de vervangende luchthavens Sperenberg of Juterbog-Ost ten zuiden van Berlijn verdwenen. Of het ene of het andere vliegveld zou jaarlijks zestig miljoen reizigers moeten verwerken; het dubbele van het aantal dat jaarlijks de luchthaven Frankfurt/Main passeert.

Een tekort aan middelen en twijfel over de voorgerekende aantallen passagiers deden bondsminister voor verkeer M. Wissmann besluiten zijn goedkeuring te onthouden. De Duitse rekenkamer stelde vast dat de aangegeven capaciteit ruim 70 procent boven de te verwachten activiteiten ligt. Uitvoering van de plannen zou de overheid enkele miljarden kosten.

Meerkosten

Onder andere Wissmann en burgemeester E. Diepgen van Berlijn lieten premier M. Stolpe van Brandenburg weten alleen dan in te stemmen met nieuwbouw wanneer de landsregering in Potsdam alle meerkosten van het project betaalt. Het gaat dan om uitgaven die ontstaan in vergelijking met een geleidelijke verbouw van Schonefeld.

De rekening voor Brandenburg zou dan DM5 miljard of meer bedragen. Als gevolg daarvan zou de deelstaat in de komende tien tot twintig jaar geen andere investeringen ke plegen. Deze uitgaven moeten niet alleen de vliegveldwerken dekken, maar ook de aansluitende verkeersverbindingen. De ontsluiting van Sperenberg zou zo’n DM3 miljard duurder uitvallen dan die van Schonefeld.

De verbinding tussen Juterbog-Ost en Berlijn viel eerder al dermate duur uit dat Stolpe weinig druk achter de realisatie zette.

Investeerders

Aanvankelijk leek Brandenburg zich niet al te druk te maken over de kosten. Onder andere verkeersminister H. Meyer liet eind vorig jaar weten dat particuliere investeerders tweederde van de rekening zouden betalen. Het adviesbureau Arthur D. Little dat namens de particuliere investeerders optreedt meent evenwel dat de verbouw van Schonefeld beduidend meet zakelijk succes zal oogsten. Temeer omdat deze luchthaven meer passagiers zal trekken dan het veraf gelegen Sperenberg.

Naar verluidt zullen rond 2010 hooguit zo’n twaalf miljoen reizigers van de vliegverbindingen met Berlijn gebruik maken. De huidige capaciteit kan dit aanbod gemakkelijk verwerken zodat bouwactiviteiten eigenlijk niet nodig zijn.

De voorgenomen verbouw brengt het luchtvaartbedrijf evenwel onder op een locatie die dan rond de klok in gebruik kan blijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels