nieuws

Berlijn – Noord krijgt weer zijn ‘Kudamm’

bouwbreed

De Badstrasse aan de Gesundbrunnen gold vroeger als de Kudamm van Berlijn-noord. Deze traditie wordt in ere hersteld. Waar nu nog auto- en bouwmaterialenhandelaren gevestigd zijn, zal in oktober 1997 een winkelcentrum staan.

Honderd winkels verdeeld over verschillende branches moeten er onderdak vinden. Onder dit winkelcomplex zal de Deutsche Bahn A.G. een spoorwegstation bouwen.

Aan het U- en S Bahnstation Gesundbrunnen, tussen de Bad- en Bellermannstrasse wordt dit jaar begonnen met de bouw van het DM 300 miljoen kostend winkelcentrum. De investeerder, ECE-Pomanagement GmbH, verwacht de bouwvergunning in april 1995. In Berlijn bouwt de ECE momenteel reeds het winkelcentrum aan de Prerower Platz in Hohenschonhausen en het Allee-Centre in Friedrichsheim.

Het drie verdiepingen hoge winkelcentrum aan de Gesundbrunnen moet in oktober 1997 gereed zijn. Een galeriehal met rond de honderd winkels, een warenhuis en een grote textiel detailhandelszaak moeten het publiek trekken. Er wordt nog gedacht over een vestigingspunt voor consumentenelektronica. Totaal gaat het complex 25.000 m2 verkoopruimte en rond de 5.000 m2 kantooroppervlakte omvatten.

Ruim aanbod

Voor een dergelijk centrum is het absoluut noodzakelijk dat er een ruim aanbod van verschillende branches komt. In het souterrain worden dan ook talrijke levensmiddelenzaken en een supermarkt gevestigd. Op de begane grond en eerste verdieping komt een gevarieerde mix van winkels, cafe’s en bistro’s. De tweede verdieping biedt ruimte aan een parkeergarage voor duizend auto’s die bereikbaar is vanuit de Bellermannstrasse.

Plannen worden uitgewerkt om het toenemende autoverkeer binnen het gebied van het toekomstige centrum te regelen. Uitgangspunt is dat het autoverkeer het centrum benadert vanuit slechts vier richtingen, in plaats vanuit vijf richtingen zoals nu het geval is.

Sloop

Het nieuwe spoorwegstation zal niet voor 1999 opgeleverd worden. Nog een jaar geleden werd er een heftige discussie gevoerd over het behoud van het uit de twintiger jaren stammende ontwerp van architect Alfred Grenander. De oorspronkelijke plannen van de ECE hielden de sloop van dit station in. Inmiddels heeft deze investeerder zijn ontwerp op behoud van het station aangepast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels