nieuws

Ambtelijk hotelkantoor

bouwbreed

Het is verrassend – wellicht zelfs verheugend – te bemerken welke onbekende paden de Rijksoverheid in het algemeen en de Rijksgebouwendienst in het bijzonder hebben ingeslagen om de tijdgeest op de voet te ke volgen en misschien zelfs voor te blijven, daarmee voorkomend ooit te worden beschuldigd van gebrek aan visie.

Was vroeger voor een ambtenaar het hebben van een eigen bureaulamp, ’n simpele vitrage, een wat versleten vloerkleed of een rood lampje om aan te geven in bespreking te zijn, voldoende statusbevestigend om de referendaris in kwestie te behoeden voor welke spottende opmerking dan ook, die tijd is een voorgoed gepasseerd station. Wie nu wil behoren tot de betere prijsklasse – of dit wil voorgeven – dient tenminste een kleurentelevisie op zijn werkplek te hebben en een piepkleine stereotoren met beschaafd klinkende klassieke muziek.

Werkelijk het nieuwste van het nieuwste is echter een (tijdelijk) onderkomen in het net gereed gekomen hotelkantoor aan het Haagse Bleijenburg nummer 7 waar ooit het algemeen rijksarchief van de knorrig uitgevallen rijksarchivaris Ribberink was gevestigd in een voor die doeleinden volstrekt ongeschikt monument van rond de eeuwwisseling.

De overheid is in beweging. Het ambtelijk apparaat ontwikkelt zich in hoog tempo om adequaat te blijven reageren op actuele maatschappelijke en politieke behoeften. Traditionele organisatiestructuren ke het functioneren belemmeren. Daarom is de Rijksgebouwendienst een proef begonnen met het aanbieden van kleinschalige, tijdelijke huisvesting met toegesneden faciliteiten in een inspirerende werkomgeving, schettert directeur-generaal Frans Evers in een kleurrijke brochure die duchtig is verspreid onder alle ministeries in Den Haag als ware een grote projectontwikkelaar plotseling op de tanende kantorenmarkt verschenen. Op een toon van een Amsterdams relamebureau wordt gemeld dat het hotelkantoor passende faciliteiten biedt voor kleine gebruikers die tijdelijke zelfstandige huisvesting nodig hebben. Het zal duidelijk zijn dat hier niet wordt gedacht aan een of andere luxueus ingerichte hotelkamer met allerlei persoonlijk gerief. Neen, zo wordt de lezer nader geinformeerd, de produkten en diensten zijn speciaal ontwikkeld voor dit type gebruik en ke continue worden aangepast op ontwikkelingen in de behoefte. Flexibiliteit op maat is het motto. Ongeremd gaat directeur-generaal Frans Evers (binnenkort ondersteund door twee halve week werkende plaatsvervangers door het vertrek van zijn rechterhand Frans Erkens) verder. Experimentele inrichting, moderne telematica, draadloze telefonie, uitgebreide datacommunicatie en netwerken zijn slechts enkele woorden in de bonte reeks.

Dat zal allemaal leiden tot een aangename werkomgeving met onder meer een verfijnde catering en (desgewenst) tot een extra bureautje hier of een vergaderruimte op maat daar. En dat met een karakteristiek interieur met gewelven en spitsbogen, sjablonschilderingen en fraaie metselwerkdetails. Het hotelkantoor is voorlopig alleen op de begane grond, de eerste en de tweede verdieping. Daar weer boven is ruimte beschikbaar als mocht blijken dat de Haagse ambtenaren wel goesting hebben naar een optrekje dat uitsteekt boven de soms wat grauwe middelmaat. Zoals het betaamt is een office manager beschikbaar voor aanvullende faciliteiten als vervoer, hotels, koeriersdiensten en secretariele ondersteuning. Voor alle zekerheid: overal in het hotelkantoor zijn gelegenheden om met een collega even apart te zitten in een informele omgeving.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels