nieuws

Tarmac en Wimpey ruilen elkaars bouwactiviteiten

bouwbreed

De Britse bouwgigant Tarmac neemt alle civiele bouwactiviteiten en steengroeves over van concurrent George Wimpey. In ruil krijgt Wimpey de particuliere huizenbouw van Tarmac. Het is de grootste deal die ooit in de Engelse bouwnijverheid werd afgesloten.

“Wij zijn pas vijftien jaar in de particuliere huizenbouw actief en vinden die sector te grillig. Het ene jaar verdien je geld als water, maar het volgende jaar maak je dik verlies”, zo verklaarde woordvoerder Brian Blakeley van Tarmac de actie. Tarmac had al in augustus te kennen geven uit de particuliere huizenbouw te willen stappen. Tarmac blijft wel actief in de renovatie en nieuwbouw in de sociale woningsector. Ook neemt de onderneming uit Wolverhampton alle contracten voor ziekenhuizen, scholen en openbare gebouwen over van Wimpey.

Beide ondernemingen keren met de ruil terug naar hun roots. Wimpey is van origine een huizenbouwer en is nu veruit de grootste particuliere huizenbouwer van Groot-Brittannie. De woningen van Tarmac meegerekend zal Wimpey dit jaar 14.000 nieuwe woningen bouwen in het Verenigd Koninkrijk.

Bouwmaterialen

Tarmac daarentegen heeft zijn wortels in steengroeven en in wegdekmaterialen. “In de Britse bouwwereld is een rationalisatie nodig”, aldus Brian Blakeley van Tarmac. “In alle sectoren zijn er te veel spelers en is er overcapaciteit en te scherpe prijsconcurrentie. Wij hopen met deze ruil een aanzet te geven tot verdere reorganisatie in de bouw. Wij hopen dat er naast Wimpey nog meer ondernemingen uit de civiele bouw en de bulk bouwmaterialen zullen stappen, net zoals wij uit de huizenbouw verdwijnen. We moeten meer naar een Franse situatie. Daar heb je drie of vier grote bouwers, hier meer dan een dozijn per sector.”

Met de overname van Wimpey’s civiele en andere openbare bouwpoen is Tarmac met een omzet van 1,5 miljard pond (3,75 miljard gulden) veruit de grootste aannemer van deze poen in Groot-Brittannie. De overname van Wimpey’s activiteiten versterkt ook de internationale presentie van Tarmac in deze sector.

PFI

In de civiele bouw staan de aannemers in Groot-Brittannie overigens onder druk. “Er zwemmen teveel vissen in de vijver”, aldus Blakeley. Daarnaast verwachten waarnemers dat de Tory-regering in de begroting van eind november voor het jaar april 1996 maart 1997 flink zal hakken in de wegenbouw. Het kabinet wil immers de belastingen verlagen om kiezers te winnen, zonder het financieringstekort te laten groeien. Tarmac is een groot voorstander van het Private Finance Initiative (PFI), waarbij de overheid openbare werken prive laat ontwerpen en financieren. Tarmac heeft al een contract gewonnen voor de bouw van een gevangenis die beheerd zal worden door een particuliere onderneming. Veel waarnemers zijn echter nog sceptisch over de reikwijdte van PFI.

Tarmac versterkt met de overname ook haar positie als leidende exploitant van steengroeven in Groot-Brittannie. In 1994 won het bedrijf 40 miljoen ton aan zand en grind van 130 locaties. In Frankrijk wint Tarmac grondstoffen in 20 locaties. Zowel in Groot-Brittannie als in de V.S. is Tarmac ook een belangrijke betonproducent.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels