nieuws

Met drie nieuwe modellen Manitou verstevigt greep op verreikermarkt

bouwbreed

De ‘British planthire industry’ ofwel de Engelse verhuurmarkt is voor de Franse fabrikant van verreikers, Manitou BF, een van de belangrijkste afzetmarkten in Europa. Om die reden zijn de eerste modellen van drie nieuwe verreikertypen die in Ancenis in december de band af komen voor Britse verhuurbedrijven bedoeld. Met de introductie van de MT 1337, 1240 en 1232 wil Manitou de belangstelling voor deze machines gaan meten en zijn marktaandeel op het gebied van verreikers vergroten.

Manitou was in 1986 de eerste fabrikant die in de verreikersector een hoogtebereik wist te realiseren van 12 meter met een bijbehorend hefvermogen van 3 ton. Deze machineklasse bleek bij de Britse verhuurbedrijven bijzonder gewild zodat een groot aantal Manitou verreikers het Kanaal over gingen. Met betrekking tot de nieuwe modellen heeft de Franse machinebouwer de produktiekosten vanwege de kostenbewuste Britten zo laag mogelijk willen houden. Om die reden is Manitou voor alle drie nieuwe modellen uitgegaan van een standaard chassis. Bovendien is in de machines een groot aantal dezelfde componenten te vinden.

Met een hoogtebereik van 13 meter een maximaal hefvermogen van 3,7 ton is de MT 1337 de grootste machine van de drie. Met deze machinedata valt de 1337 in het Manitou programma tussen de MT 1235 en MT 1530, machines met 3,5 ton respectievelijk 3 ton hefvermogen en met een hoogtebereik van 12 en 15 meter. Met 4 ton hefvermogen en een bereik van 12 meter schuift de nieuwe MT 1240 in het Franse verreikerprogramma naast de 1337 en achter de bestaande MT 1530. Uitgerust met een 12 meter hoogtebereik en hefvermogen van maximaal 3.2 ton vormt de MT 1232 een minder grote overgang tussen de modellen MT 1230 en MT 1235, die respectievelijk 3 en 3,5 ton tillen.

De nieuwe verreikers onderscheiden zich door en bijzonder ontwerp waardoor het zicht van de machinist rondom nog belangrijk werd verbeterd. Om het draaipunt van de telescoopgiek zo laag mogelijk te houden en daarmee de bestuurder een onbelemmerd zicht naar rechts te geven, is de motor dwars aan een kant van het chassis geplaatst. Dit is overigens niet het enige pluspunt van dit concept. Voor onderhoud is de motor gemakkelijk rondom toegankelijk. Bovendien kon de wielbasis kort worden gehouden waardoor een compacte machineconstructie is verkregen. De naar twee zijden uitgaande as van de motor is aan een zijde direct gekoppeld tegen de transmissie terwijl de andere zijde dient voor aandrijving van de hydraulische pompen. Op deze wijze wordt het motorvermogen via de transmissie optimaal benut voor de rijaandrijving en voor de hydrauliek bij het heffen van zware lasten.

Krachtbron voor de nieuwe modellen is een Perkins vier-cilinder dieselmotor met 80 PK in de standaard uitvoering en 107 pk bij turbo-oplading.

Als transmissie is gekozen voor een normale mechanische bak. Uit verschillende proefnemingen is volgens de fabrikant gebleken dat deze een grote betrouwbaarheid heeft. En hoewel de powershift transmissie een grote populariteit kent in de verreiker meent Manitou de hogere kosten ervan in het bijzonder in relatie tot de te verrichten werkzaamheden niet te ke rechtvaardigen. Met de vier beschikbare schakelstanden wordt een goede verdeling van het motorvermogen geboden zowel onder hoge als lage rijsnelheden.

Sideshift

Manitou beperkt zich overigens niet tot het ontwikkelen van uitsluitend verreikers getuige een compacte driewielige telescoop heftruck die onlangs in produktie is genomen. Deze Manitransit meeneem heftruck laat zich aan de achterzijde van een vrachtwagen monteren en kan daarmee dienst doen bij het aan reiken van materialen op de bouwplaats. De met Lister Petter 40 pk dieselmotor uitgeruste machine wordt hydrostatisch aangedreven en heeft een enkel stuurwiel achter. Hij wordt geleverd in twee uitvoeringen met hefvermogens van 1,5 en 2,5 ton en hefhoogten van 2,86 en 3,1 meter. Een bijzonder interessante machineconstructie is de sideshift waarmee de giek over 150 mm dwars is te verplaatsen. Verreikers blijven voor Manitou echter verreweg het hoofdprodukt waarvoor mondiaal een nog steeds groeiende markt bestaat. In de eerste helft van dit jaar zag de Manitou BF groep de omzet stijgen met 61 %. Een deel daarvan is terug te voeren tot de verkopen van de Duitse fabriek Ahlmann Baumaschinen GmbH die sinds twee jaar tot Manitou behoort. Verwacht wordt dat dit jaar in de fabriek te Ancenis 6000 machines van de band zullen rollen. Daarnaast worden door de joint venture met Toyota nog eens 4000 industriele vorheftrucks geassembleerd.

Reageer op dit artikel