nieuws

Financiele dekking mainport Schiphol niet goed geregeld

bouwbreed

De financiele dekking van veel investeringen rond mainport Schiphol is niet goed geregeld. Van het onderliggend wegennet en de stadsgewestelijke openbaar- vervoersverbindingen is slechts de helft gegarandeerd. Bovendien wordt er nauwelijks geinvesteerd in ruimtelijke kwaliteit.

Dat zei mr. W.C.T.F. de Zeeuw op de Betondag in de Jaarbeurs te Utrecht. De Zeeuw is gedeputeerde van de provincie Noord- Holland. “De investeringen in ruimtelijke kwaliteit vallen volledig in het niet bij de totale geldstromen naar de mainport. Ze vormen nog geen 1% van het totaal”, aldus De Zeeuw. Hij riep de bouwwereld op een bijdrage te leveren aan dit essentiele onderdeel van de plannen. Mr. J.S.A. Uijen, general manager van het Poenbureau Schiphol, wees ook op het belang van kwaliteit. “Schiphol moet topprestaties leveren, want de thuismarkt is niet groot. Er moet marktgericht over de grenzen heen gegroeid worden”, aldus Uijen. Hij legde de nadruk echter niet op de ruimtelijke, maar op de functionele kwaliteit. Schiphol moet op hoog niveau diensten verlenen, zoals winkels, hotels, een casino, bedrijven en informatiediensten. Hij noemde Schiphol “meer een stad dan een station”.

IJport

De Zeeuw uitte zijn grote ongerustheid over de investeringen rondom Schiphol. “Eerst de vijfde baan aanleggen en daarna pas de andere infrastructuur, daardoor zal de boel vastlopen. Dat is slecht voor het milieu, de economie en het humeur. De financiele dekking van bijna de helft van het wegennet en het openbaar vervoer is nog niet gegarandeerd. Ik vrees dat ons dat gaat opbreken”, aldus De Zeeuw. Hij gaf als schrijnend voorbeeld de aanleg van de autoweg N22, de tweede ontsluitingsroute van de luchthaven. Die moet geheel door de regio gefinancierd worden. Dat is volgens de gedeputeerde een onmogelijke opgave. In zijn lezing ging De Zeeuw kort in op de voorstellen voor een luchthaven bij IJmuiden. Hij staat er kritisch tegenover. “Het lijkt mij geen wenkend perspectief als de noordvleugel van de Randstad wordt ingeklemd door drie luchthavens (als Lelystad wordt meegerekend). Gedeputeerde staten van Noord-Holland zal nog met een inhoudelijk standpunt over IJport komen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels