nieuws

‘JCB-maatkostuum’ voor P. van Raamsdonk

bouwbreed Premium

De afgelopen week werd een JCB 3CX4 TE, turbo graaflaadcombinatie afgeleverd bij het aannemingsbedrijf P.van Raamsdonk te Alphen aan den Rijn. Op zich geen opmerkelijke zaak ware het niet dat dit een ‘maatkostuum’ betrof waarvan er geen enkele andere op de wereld te vinden is.

Het Aannemingsbedrijf P. van Raamsdonk te Alphen aan de Rijn houdt zich voornamelijk bezig met grondwerk en dan nog speciaal de ondergrondse infrastructuur, zoals het leggen en opgraven van leidingsytemen. De grondsoort in de wijde omgeving van Alphen aan den Rijn kan, zoals Piet van Raamsdonk zegt, het best vergeleken worden met ‘dik’ water, hetgeen bijzondere eisen stelt aan het materieel.

Al vele jaren is dit aannemingsbedrijf een vaste afnemer van JCB materieel. Zo bestaat het materieelpark van dit bedrijf o.m. uit een JCB 801, een 801,6, een 803, een 4 CX 4×4 en nu dus uit een gemodificeerde JCB 3CX 4TE. Ondanks het feit dat de gehele produktenlijn van JCB ca.65 machines omvat zocht van Raamsdonk een machine van het formaat 3CX met de technische ontwikkelingen van de 4CX, en dan met name de servo-plus die onder meer het rijden vanuit de graafpositie mogelijk maakt.

Maatwerk

Deze wens werd reeds geruime tijd geleden aan JCB te Rocester (Engeland) kenbaar gemaakt en men dacht dat dit wel te klaren was. Althans met van Raamsdonk werd een contract afgesloten voor de levering van zulk een machine, geheel aangepast aan de wensen van de klant.

Kennelijk had men niet voorzien dat de vraag naar bouwmachines enorm zou toenemen waardoor alle mogelijke produktieruimte benut diende te worden voor de fabricage van standaardmachines. Voor ‘specialties’ was geen tijd en vooral plaats in Engeland te vinden waardoor het probleem werd teruggeschoven naar JCB Nederland te Ulestraten.

Ondanks het feit dat de gewenste modificaties nog niet eerder waren uitgevoerd bleek men in Ulestraten meer ‘contractgevoelig’.

Vorige week is de Raamsdonk-versie van de 3CX 4TE afgeleverd. Een bijzondere machine.

Voor de rijfunctie dienden de pedalen, die normaal in de laadpositie worden bediend, nu ook achterop gemonteerd te worden. Dit heeft ook nog het voordeel dat de laadbak niet als stempel gebruikt behoeft te worden waardoor snellere werkcycli mogelijk zijn. Naast het rationelere werken is deze vorm van machinebediening veel gebruiksvriendelijker.

Stabilisator

Nog een speciale wens van de opdrachtgever was het inbouwen van een stabilisator op de vooras. Dit omdat een deel van de werkzaamheden die met de machine worden uitgevoerd bestaat uit het over de zijde transporteren van stalen buizen waarbij aan de stabiliteit van de machine hoge eisen worden gesteld.

In het werk kan de nieuwe machine beschikken over palletvorken, vier typen knijperbakken, vier lepelbakken van 300 tot 2000 mm. Gezien het ‘dikke’ water is deze machine gemonteerd op Michelins van het type 20.5 x 25, waarbij indien gewenst ook dubbellucht kan worden opgezet.

Een wel heel apart stuk hydraulisch materieel vormt de hydraulische afsluiterdraaier, dat door van Raamsdonk zelf ontwikkeld en gebouwd is.

De nieuwe 3CX graaflaadcombinatie van aannemingsbedrijf P. van Raamsdonk waarin, als belangrijkste modificatie, het servo-plus systeem van de grotere 4CX 4×4 is ingebouwd.

Speciaal voor het transport van stalen buizen langszij de machine is deze uitgerust met een stabilisator in de vooras.

Reageer op dit artikel