nieuws

Nieuwe asfaltlaag aquaduct Grou

bouwbreed Premium

De Noord-Nederlandse Wegenbouwmaatschappij in Surhuisterveen legt een bijzondere asfaltconstructie in het aquaduct bij Grou. Met een combinatie van twee asfaltsoorten wordt een drainagesysteem gecreeerd, waarmee opborrelend gas en water uit de onderliggende betonlaag worden afgevoerd. De nieuwe constructie is het resultaat van uitgebreid onderzoek door de directie Noord-Nederland van Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Ballast Nedam Beton en Waterbouw te Amstelveen.

Het bestaande asfaltdek op de bodem van de betonbak van het aquaduct voldeed allerminst. Het wegdek bolde op doordat gas uit de veenbodem onder het aquaduct door het beton heendrong en -samen met water- naar boven borrelde. De druk was zelfs zo groot dat het asfalt op sommige plaatsen scheurde.

Op dit moment is de oude asfaltlaag van de bodem van de betonbak geschraapt. Daarvoor in de plaats komt een laag Zeer Open Asfaltbeton (ZOAB), die voor de drainage zorgt. Een dunnere toplaag dicht asfaltbeton moet voorkomen dat ‘dode zouten’, die ’s winters vanaf de afritten de tunnel worden ingereden, de constructie beschadigen. Rijkswaterstaat was vorig najaar al met het herstel van de scheuren in de asfaltbetonlaag begonnen.

Naar verwachting worden de resterende werkzaamheden dit voorjaar afgerond. De bouw van het aquaduct heeft – 66 miljoen gekost; het herstelwerk vergt ruim f. 450.000.

Reageer op dit artikel