nieuws

Aanleg metrolijnen A’dam valt fors duurder uit

bouwbreed Premium

De aanleg van de ondergrondse Noord-Zuidlijn en de IJ-rail in Amsterdam kost zeker f. 700 miljoen gulden meer dan was geraamd. Dat staat in een uitgelekte vertrouwelijke brief van directeur B. Smit van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) aan het college van burgemeester en wethouders.

Minister Jorritsma is op de hoogte van de kostenstijging. Volgens een woordvoerder van het ministerie zijn de hogere kosten in de eerste plaats het probleem van Amsterdam. “De stad krijgt in het kader van de Vinex voor de komende jaren al een fors bedrag van f. 2,6 miljard voor projecten op het gebied van het openbaar vervoer. Als blijkt dat dat niet voldoende is, moet Amsterdam zich toch eerst zelf beraden op een oplossing”.

De Noord-Zuidlijn is de verbinding tussen Amsterdam-noord en Schiphol waarvoor in 1997 de eerste spade in de grond gaat. De kosten voor de bouw waren geschat op f. 1,2 miljard, maar bedragen volgens Smit eerder f. 1,5 miljard. De IJ-rail, die Amsterdam in de toekomst verbindt met de in het IJ-meer te bouwen wijk IJburg (voorheen Nieuw Oost), zou in plaats van f. 790 miljoen, f. 1,2 miljard kosten.De leden van de raadscommissie Verkeer zijn reeds in december tijdens een besloten vergadering op de hoogte gesteld. Volgens de woordvoerster van verkeerswethouder E. Bakker gaf het stadsbestuur geen ruchtbaarheid aan de zaak “om de onderhandelingspositie van de gemeente niet te schaden, door reeds in dit stadium teveel inzage te geven in de kosten”.

Het college maakt zich geen zorgen over de kostenstijgingen. Volgens de woordvoerster waren de oorspronkelijke bedragen gebaseerd op zeer globale ramingen en is een ‘bijstelling’ niet ongebruikelijk bij dergelijke omvangrijke poen. Het gemeentebestuur gaat er vanuit dat de uitvoering van beide lijnen niet in gevaar komt.

Reageer op dit artikel