nieuws

Kunst- en antiekbeurs met een knipoog naar de kleine belegger

bouwbreed

Zestig antiquairs en kunsthandelaren zijn present tijdens de 28ste Nederlandse Kunst-en Antiekbeurs Breda die nog tot en met 4 april in het Turfschip is te bezichtigen. De beurs is een van de twee grote nationale beursen op het gebied van kunst en antiek.

“De collectie die wij hier presenteren is breder dan ooit. Er is materiaal op museaal niveau. Verder is er een heel groot middengebied met vele uitschieters naar boven. Ook is er een onderkant, maar dan altijd met een hoge mate van kwaliteit. Want alle objecten die worden gepresenteerd, hebben een strenge selectie doorstaan door een onafhankelijke commissie van museumdeskundigen. Ook hebben we dit jaar een didactisch element in de vorm van de tentoonstelling ‘In de Vingers'”, betoogt voorzitter Wezel. Met zijn opmerking dat de beurs is opgezet met een knipoog naar de belegger is niet iedereen het eens. Hij wordt aangevuld met de opmerking dat het vooral een beurs is voor de liefhebber.

“Ik sta hier om geld te verdienen, daar ben ik heel eerlijk over. Alles wat ik heb meegenomen is te koop”, aldus E.Pranger. Stand nummer 36 is ingericht met Chineese en Japanse kunst. Opmerkelijk detail is dat alle Chinese voorwerpen formeel gesproken smokkelwaar zijn. “De uitvoer van antieke voorwerpen is strikt verboden. Alleen via Hong Kong is wel aan spullen te komen. Uitvoer uit Japan is toegestaan. We werken in beide landen met agenten die spullen voor ons bij elkaar zoeken.” Aardewerk, schilderijen en Japanse zwaardversierselen voeren de boventoon in zijn stand. De prijzen varieren van f. 300 voor een kop en schotel tot f. 39000 voor een Chinese schotel.

De veelzijdigheid van de beurs is enorm. De organisatoren claimen zelf dat ‘Breda’ een representatieve doorsnede biedt van alles wat er in Nederland wordt aangeboden op het gebied van: schilderijen, tekeningen en grafiek, ikonen, Art Noveau, aardewerk, glas en porcelijn. Ook zijn er grote collecties op het gebied van klokken, barometers en instrumenten, tin, brons, koper, Aziatische kunst, etnografica, juwelen, goud, zilver en objects de vertu.

Iedere bezoeker heeft zijn eigen motivatie om de toch wel pittige toegangsprijs te betalen. En iedere bezoeker zal andere dingen zien en opvallen. Of dat nu gaat om het knalgele servies van Berlage, zes plafondstukken met engeltjes of een Russisch paasei.

Cock van Megchelen heeft zich gespecialiseerd in Engelse meubelen en religieus houtsnijwerk. “Eigenlijk is dit een hobby van mij. Ik heb ook nog een groothandel in benodigdheden voor antiquairs. De omzet die ik daarmee haal is niet te vergelijken. Maar de antiekbranche heeft voor mij een aparte charme. In tegenstelling tot een normale onderneming is de vooraad bepalend voor je omzet. Hoe meer je in voorraad hebt, hoe groter de omzet. En nog steeds hoor je mij niet mopperen; de prijzen gaan nog steeds omhoog. Ondanks het praten over een recessie komen er steeds meer belangstellenden en de voorwerpen waar wij in handelen, worden steeds schaarser.”

Met enige trots wijst hij op een beeld van de St.Barbara dat halverwege de zestiende eeuw werd vervaardigd. “Zij is de beschermheilige van bronsgieters, artilleristen en springstofspecialisten. Barbara werd gevangen gezet in een toren en uiteindelijk ter dood gebracht in opdracht van haar eigen vader. Best een triest verhaal eigenlijk.”

Zo heeft ieder object op de beurs een eigen verhaal. En het kennen van de achtergronden van objecten maakt het rondlopen op een dergelijke beurs des te interessanter.

Voor de eerste maal in de 28-jarige geschiedenis van de beurs wordt ook een tentoonstelling gehouden. De expositie met als titel ‘In de vingers’ wordt gehouden in het kader van de de manifsetatie Beelden in Nederland. Centraal staat de ontwikkeling en toepassing van terracotta. Verschillende musea hebben allerlei sculpturen uit hun depots gehaald. Zo koos museum Boymans-van Beuningen het door Carrier-Belleuse gemaakte beeld van Venus en Amor uit.

Nieuw in de geschiedenis van de beurs is ook de introduktie van de Cultuurprijs Breda. Ter stimulering van het kunsthistorisch onderzoek heeft het bestuur van de stichting van de beurs op initiatief van de deelnemers besloten een prijs ter waarde van f. 25000 in te stellen. Deze wordt uitgereikt aan (jonge) mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de kunst- en antiekwereld oin de vorm van onderzoek of publicatie. De prijs is dit jaar geussenntroduceerd en wordt volgend jaar tijdens de opening van de volgende beurs voor het eerst uitgereikt.

De 28ste Kunst- en Antiekbeurs Breda loopt nog tot en met 4 april. De beurs is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur in Het Turfschip. De toegangsprijs bedraagt f. 18,50. Vijfenzestig-plussers en CJP-houders betalen f. 14. Kinderen tot zestien jaar mogen, mits onder begeleiding, gratis naar binnen. Er is geen catalogus.

Stadsgezicht van W. Koekkoek uit 1895.

St. Barbara, de beschermheilige van bronsgieters, artilleristen en springstofspecialisten.

Dit eiken beeld is 51 centimeter hoog en stamt uit 1540.

Gebochelde dwerg. Dit beeldje is gemaakt tijdens de Colima Cultuur (West-Mexico).

Mahoniehouten Louis XVI secretaire, ingelegd met diverse houtsoorten (Holland, 1790).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels