nieuws

Steyr Trucks breidt modellen- en motorenaanbod uit

bouwbreed

Zowel in de middenklasse als in de zware klasse komt Steyr Trucks BV met nieuwe modellen en met nieuwe (Euro)-motoren. Hiermee tracht Steyr op dezelfde goede koers voort te blijven gaan als tijdens de economische recessie die Steyr geen al te grote kleerscheuren opleverde.

Volgens dr. Ernst Prankl, directeur van Steyr Nutzfahrzeuge AG, moet de omzetverlaging bij Steyr Trucks met 9,2%, van f. 1,2 miljard naar f. 1,1 miljard, in vergelijking met de Westeuropese markt feitelijk gezien worden als een uitzondering. Zij het dan in positieve zin. Immers, de Westeuropese markt voor vrachtwagens met meer dan 6 ton GVW, is sinds 1989 dalende. Van 296.000 is die tot 246.000 in 1992 gekrompen en in het lopende jaar verwacht men een daling tot 188.000 stuks. Dat betekent 36% minder dan in 1989.

Resultaten

Dat de resultaten bij Steyr minder slecht waren werd vooral veroorzaakt door het feit dat de thuismarkt Oostenrijk minder sterk reageerde dan de Westeuropese markt waarbij de nieuwe markten voor Steyr zoals de ontwikkelingslanden, de Oosteuropese landen en China een groei vertoonden. Bovendien had men reeds in het boekjaar 1991/92 een kostenverlagend programma gestart als voorzorgsmaatregel.

Middenklasse

Met een nieuwe 18-tonner en een nieuwe 191 kW (260 pk) motor verhoogt Steyr Trucks zijn middenklasse naar boven. Daarnaast is nieuw in deze klasse een 12 tons chassis.

De nieuwe 18-tonner wordt met motoren van 180, 210, 230 en 260 pk geleverd. Als 18S18 betekent dit een treingewicht van 30 ton, als 18S21 35 ton en voor de typen 18S23 en 18S26 een treingewicht van 38 ton. De aslasten zijn 7,1 ton voor en 11,5 ton achter. De nieuwe 18-tonners worden in 7 wielbases aangeboden als bakwagen-, kipper- en vuilnischassis. Door het feit dat met een totaalgewicht van 18 ton nog een middenklasser wordt geleverd, is de verhouding totaalgewicht tot nuttig draagvermogen gunstig.

Laag brandstofverbruik

De nieuwe 191 kW motor is een zes-cilinder lijnmotor met een inhoud van 6,6 liter. Deze verenigt een laag brandstofverbruik met een aansprekende motorkarakteristiek.

Zowel de koppelkromme als de vermogenskromme hebben tussen de 1000 en 1300 omw/min een stijl verloop, zodat in het toerengebied bij de gebruikelijke snelheden (1300-1900 omw/min) tussen de 150 en 180 kW beschikbaar is. De hoge vlakke koppelkromme geeft tussen de 1350 en 1520 toeren het maximale draaimoment en tussen 1270 en 1900 toeren met 95% een hoge waarde over het totale toerengebied. Tussen de 1400 en 1700 omw/min is het specifieke brandstofverbruik onder de 200 gr/kWh.

De constructieve wijzigingen zijn verder een nieuwe turbo, een brandstofpomp met hogere opbrengst, gewijzigde zuigers en drijfstangen. In de aandrijflijn wordt een koppeling van 380 mm gebruikt. De aandrijfassen zijn versterkt en kregen een grotere flens. Ook aan het chassis zijn verbeteringen aangebracht die voor een hoge stabiliteit zorgen.

Zware klasse

De paraboolveren zijn verzwaard tot 7,5 ton voor en 12 ton achter.

Met een nieuwe motor in twee vermogensklassen, twee nieuwe modellen met gestuurde voorloopas en een vernieuwde 8 x 4 wordt het leveringsprogramma in de zware klasse verder uitgebreid.

De nieuwe vermogensklassen zijn 200 kW, 320 kW, 360 kW en 420 kW. Alle motoren zijn uiteraard Euro 1. De 235 kW (320 pk) en de 265 kW (360 pk) motoren zijn uit de tweede generatie Steyr HPCE-motoren en ke, op verzoek, ook in Euro II-versie worden geleverd. De nieuwe 235 kW- motor is uitgerust met een extreem steil aanvangsdraaimoment.

In totaal kan uit acht verschillende as-figuraties worden gekozen: 4 x 2, 4 x 4, 6 x 2, 6 x 2/4, 6 x 4, 6 x 4/4, 6 x 6 en 8 x 4.

Alle voertuigen ke in alle ascombinaties en met alle beschikbare motoren, geluidsarm, worden geleverd.

Het toegestane totaalgewicht van de Steyr 8 x 4 is van 33 ton naar 35 ton gebracht. Dit kon gerealiseerd worden door 2 x 8 tons voorassen en een tandemstel van 19.000 kg (technisch 26.000 kg).

De Steyr 8 x 4 is thans leverbaar met drie motorvarianten, n.l. de nieuwe 360 pk en de vertrouwde 320 en 420 pk motor.

Grotere carter

De motoren van het vermogen 320 en 360 pk hebben een groter motorcarter gekregen, waardoor ook de service-intervallen belangrijk zijn vergroot. Deze zijn van 30.000 km naar 45.000 km gegaan. Dit zelfde geldt overigens ook voor de 420 pk motor.

Daarnaast ke de voertuigen met 320 pk of hoger worden geleverd met een ZF-intarder die in de versnellingsbak is geintegreerd en slechts 69 kg weegt. Het doel van deze retarder is de remmen te sparen hetgeen weer ten goede komt aan de rentabiliteit.

De vernieuwde 8 x 4 van Steyr heeft nu een toegestaan totaalgewicht van 35000 kg en is leverbaar met drie motorvarianten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels