nieuws

Liebherr bepaalt nog steeds gezicht van torendraaikranen

bouwbreed

Het toch al diepe en brede leveringsprogramma torendraaikranen van Liebherr werd onlangs wederom uitgebreid. In de vestiging in het Spaanse Pamplona zag de eerste 30 LC kraan het licht. De nieuwe kraan zal in Nederland zeker geen schokgolf van emoties teweegbrengen. De 30 LC is een kraan zonder de ‘toeters en bellen’ die men hier op een kraan verwacht. De kraan is echter wel een exponent van de visie die men bij Liebherr heeft om elke markt zijn toegesneden kraan te leveren.

De geschiedenis van de kraan is een lange. Immers al voor het begin van onze jaartelling maakte men bij de constructie van bouwwerken gebruik van hefwerktuigen. Een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van hijskranen dateert echter van, betrekkelijk, kort geleden toen in het jaar 1949 Hans Liebherr zijn torenkraan TK 10 ontwikkelde. Een kraanontwerp dat bijzonder succesvol was vanaf het begin. Zozeer zelfs dat deze kraanontwikkeling een niet onbelangrijke invloed heeft gehad op de toe te passen bouwtechnieken.

De ontwikkeling van de kraan was puur op marktvraag gebaseerd. Immers het Duitsland van vlak na de oorlog zat o.m. met een stedelijke bebouwing die zwaar te lijden had gehad van het oorlogsgeweld. Om deze gatenkazen op te vullen bestond er een dringende behoefte aan een hefwerktuig dat op eenvoudige wijze te monteren en te demonteren was, zichzelf op kon bouwen zonder hulp van andere hijsmiddelen en als een complete eenheid over wegen, ook en vooral in de bebouwde omgeving, te transporteren was. Met de TK 10 schoot Hans Liebherr recht in deze (markt)roos.

In Europa kan men zich een bouwplaats zonder een torenkraan nauwelijks meer voorstellen. Buiten Europa breidt de vraag naar dit soort kranen zich in toenemende mate uit, waarbij de uitvoeringen per markt verschillen. Liebherr heeft hierop altijd goed in ke spelen. Na de eerste torenkraan zijn diverse ontwikkelingen gevolgd zoals de bovendraaiende kraan, de onderdraaiende kraan, de snelopbouwkraan, de multisysteemkraan etc. En die dan bovendien nog in de verschillende hefvermogens. De laatste uit de serie is de 30 LC.

Met dit zeer uitgebreide kranenpakket bevestigd Liebherr zijn rol als gezichtsbepaler waar het gaat om torenkranen.

Spanje

Waar het de produktie van torendraaikranen betreft heeft Liebherr drie produktie-eenheden in Europa: in het Duitse Biberach, in het Oostenrijkse Bischofshofen in het Spaanse Pamplona. Bij de Liebherr Industrias Metalicas S.A. te Pamplona, een vroegere licensienemer van Liebherr, wordt het gehele NC- en LC kranenprogramma gebouwd evenals de snelopbouwkraan 26K die tot 1993 in Bischofshofen werd gebouwd.

Vanuit deze vestiging wordt de markt bewerkt in het gehele mediterrane gebied evenals de Zuid-Amerikaanse markt. Voor andere markten tracht men om de hoge transportkosten van het materieel en de in veel gevallen opgelegde invoerrechten te omzeilen door de kraanbody’s in het land zelf te laten bouwen en het draaiend gedeelte plus de aandrijving en de besturingscomponenten vanuit Europa aan te voeren. Het betreft hier markten als China, Japan, Korea en Australie, markten waar Liebherr voor zijn produkten nog een onstuimige groei verwacht.

Wat dit laatste betreft is men bij Liebherr zeer tevreden over de resultaten die tot nu toe in 1994 zijn bereikt. De totale omzet van de kranengroep vertoont een stijgende lijn en zal hoogstwaarschijnlijk uitkomen op een bedrag van rond de 3.750 miljoen Zwitserse frank. Dit terwijl de vooruitzichten voor het jaar 1995 zeker niet minder zullen zijn.

30 LC

De in Spanje gebouwde 30 LC torendraaikraan is een typisch zuideuropese kraan, waarin bijvoorbeeld geen elektronica is te vinden noch mogelijkheden zijn ingebouwd om deze later alsnog te plaatsen.

De kraan is ontworpen om redelijk zware lasten (tot 2000 kg) vanuit een kleine bouwplaats te verwerken.

In stationaire toestand kan de kraan met twee verschillende haakhoogten opgesteld worden: 15 meter en 30 meter. De maximale vlucht van de bovendraaiende kraan is 30 meter, waarbij een last van 100 kg verwerkt kan worden.

Het kleine aantal segmenten waaruit de kraan is opgebouwd stellen de gebruiker in staat om deze kraan in korte tijd op te bouwen. Voor het transport kan men volstaan met slechts een oplegger. De ballast van de kraan wordt op een aparte vrachtwagen vervoerd. Eenmaal in bedrijf gesteld vraagt de 30 LC slechts een grondoppervlak van 3,8 x 3,8 meter.

De 30 LC is speciaal ontwikkeld voor kleine bouwplaatsen in de bebouwde omgeving.

In de in het Spaanse Pamplona gevestigde fabriek Liebherr Industrias Metalcas S.A. wordt de nieuwe 30 LC torendraaikraan gebouwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels