nieuws

Nieuwe Cat wiellader verbruikt acht procent minder brandstof

bouwbreed Premium

De haast aloude Caterpillar wiellader 936, die eerst vorig jaar de ‘face-lift’-aanduiding ‘F’ heeft meegekregen, gaat vervangen worden door het nieuwe type 938F. Van dit model draaien op dit moment een aantal proto-typen in Nederland en Belgie in hun laatste fase zodat een officiele introductie wel niet lang zal uitblijven.

Een van de belangrijkste verschillen ten opzichte van de 936F wordt gevormd door de krachtbron. De oude 4 cilinder dieselmotor van Caterpillar is vervangen door een nieuwe, moderne zes cilinder dieselmotor met turbolading die eenzelfde vermogen levert van 104 kW (140 pk) bij 2.200 toeren, maar hiervoor slechts een brandstofconsumptie behoeft die acht procent lager ligt dan zijn voorganger. Standaard wordt de wiellader geleverd met een bak met een inhoud van 2.700 liter. Het werkgewicht van de 938F is ruim 13 ton en is daarmee praktisch even zwaar als de 936F.

De cabine heeft een drastische verandering ondergaan. De binnenruimte is 24% groter geworden. Het geluid dat in de cabine dringt is 50% lager geworden. Het zicht op het werk is met ruim verbeterd door het met 23% vergrote glasoppervlak. Standaard is de cabine voorzien van een air-conditionings-installatie, een verstelbare stuurkolom met aangebouwde bediening van de automatisch schakelbare versnellingsbak en een overzichtelijk, goed afleesbaar instrumentenpaneel.

De vitale machinefuncties worden voortdurend bewaakt door een beproefd elektronisch systeem dat met duidelijke signalen aangeeft wanneer er zich een storing voordoet. Naast een uitstekende stoel die voorzien is van een instelbare demping wordt het rijderscomfort verbeterd door toepassing van het rijcomfortsysteem dat de schokken tijdens het rijden met volle bak, of leeg op de openbare weg, opvangt.

Zowel de machinist als de economisch beheerder van de nieuwe Cat 938 F wiellader gaan erop vooruit.

Reageer op dit artikel