nieuws

K50 eerste dumper uit samenwerking Terex-O&K

bouwbreed

De samenwerking van Orenstein & Koppel AG uit Dortmund sinds november vorig jaar met de Schotse fabrikant Terex op het gebied van dumpers, zal volgende maand gestalte krijgen in de introductie van een nieuw gezamenlijk produkt

Op de Steinexpo, de grootste Duitse steenwinning demonstratiedagen die dit jaar van 8 tot en met 11 september zullen worden gehouden in de omgeving van Nieder-Ofleiden, zal voor de eerste maal de zware dumper K50 worden gedemonstreerd.

De K50 is de tweede in de serie starre dumpers die O&K in Schotland laat bouwen en die in totaal vijf modellen telt met laadvermogens van 31 tot 85 ton. De eerste exemplaren van deze machineserie, die verder bestaat uit de typen K35, K55, K70 en K95, rolden eind juli in Motherwell van de band. Het is de K50 , een machine met een nuttig laadvermogen van 45 ton, die deze machinelijn op de Steinexpo gaat vertegenwoordigen.

Evenals de type-aanduiding K50, slaan ook de aanduidingen op de andere dumpermodellen op het laadvermogen van de desbetreffende machine, uitgedrukt in Amerikaanse short tons.

Allison

De aandrijflijn bestaat uit een Cummins-dieselmotor met, afhankelijk van het type dumper zes tot twaalf cilinders en met motorvermogens van 245 tot 727 kW (333 tot 989 pk). Alle motoren zijn voorzien van turbolader en nakoeler.

Dit vermogen wordt op de wielen overgebracht door middel van een planetaire po–wer–shift transmissie, geleverd door Allison. Deze transmissie heeft een geintegreerde koppelomvormer en automatische elektronisch geschakelde lock-up in alle versnellingen.

De K50 kreeg een Cumminsdieselmotor met een vermogen van 386 kW (500 pk), een vermogen dat goed is afgestemd op de laadcapaciteit van 26 m3 oftewel een laadvermogen van 45 ton. De machinebovenbouw met last wordt gedragen door een hydropneumatische vering met automatische niveauregeling. De besturing van deze zware dumper verloopt volledig hydrostatisch. Alle machines zijn verder standaard uitgerust met een hydrodynamische retarder waarbij de vier zwaarste modellen ziijn voorzien van schijfremmen voor en in oliebad gemonteerde lamellenremmen achter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels