nieuws

Veiligheid van tunnels in New York ter discussie

bouwbreed

Het oprollen van een groep terroristen die van plan waren aanslagen te plegen in New York heeft de aandacht gevestigd op de kwetsbaarheid van tunnels.

De groep zou van plan zijn geweest om naast de Verenigde Naties en een kantoorgebouw van de federale regering in Manhattan ook bommen te plaatsen in de Lincoln Tunnel of de Holland Tunnel, die New York verbinden met de staat New Jersey. De tunnels dateren uit respectievelijk 1937 en 1927 en zijn ongeveer 2,5 km (Lincoln) en 2,8 km lang. Dagelijks gaan er gezamenlijk meer dan 200000 auto’s doorheen, 40000 alleen al in het spitsuur.

Deskundigen verwachten, dat een explosie grote schade zal aanrichten in de tunnels, maar waarschijnlijk geen lekken zal veroorzaken. De tunnels liggen in de rotsgrond diep onder de Hudson rivier. Om weerstand te ke bieden aan de gronddruk zijn de wanden versterkt met een laag van 30 tot 45 cm gewapend beton. De omringende aarde en de rotsen geven bij een explosie bovendien structurele steun aan de tunnels.

Als er onverhoopt toch een lek zou ontstaan, dan zal dat natuurlijk heel snel tot een enorme ravage leiden als het water onder grote druk de tunnels binnenstroomt. Men verwacht echter, dat de muren van de tunnels een explosie zullen ke weerstaan, ook al omdat de kracht van een ontploffing een makkelijke uitweg kan vinden door de twee openingen. Zelfs een kleine bomaanslag zal voor vele slachtoffers zorgen. Omdat de kracht geconcentreerd zal worden in de tunnelbuis zullen autos verwoest worden en in brand vliegen. De daardoor ontstane rook kan verwijderd worden door de ventilatiesystemen, maar de kans bestaat, dat terroristen ook de ventilatoren zullen uitschakelen door dezelfde of andere bommen. De Port Authority of New York and New Jersey die de tunnels beheert, heeft de afgelopen jaren $69 miljoen uitgegeven om de ventilatiesystemen van de Holland Tunnel bestendig te maken tegen aanvallen. Aan de bescherming van de ventilatie van de Lincoln Tunnel wordt gewerkt.

Maatregelen

De Port Authority zegt verder niet nader gespecificeerde veiligheidsmaatregelen te hebben genomen. De voornaamste maatregel is de verhoging van de bewaking. Tv-cameras houden nu ieder stukje van de tunnels in de gaten en de politie wordt op onderzoek uitgestuurd elke keer als er een auto strandt.

Een ‘experiment’ van 44 jaar geleden steunt de verwachting dat de tunnels een explosie zullen ke weerstaan. Een vrachtauto met chemicalien ontplofte in mei 1949 in de Holland Tunnel. De truck smolt door de ontstane hitte en de tunnelbuis was gehavend.

Maar de tunnel raakte niet lek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels