nieuws

Offshorebedrijf bereid tot risicos geboorde tunnel

bouwbreed

Het offshore bedrijf Heerema komt over enkele maanden met een plan voor een geboorde tunnel voor de Betuwelijn. Het bedrijf schaart zich hiermee als eerste aannemer achter het ISDS-concept voor geboorde tunnels dat werd ontworpen naar een idee van prof. ir. Van der Hoorn (TU-Delft).

Volgens woordvoerder J. Erdbrink van Heerema is de geboorde tunnel van Van der Hoorn zowel financieel als technisch zonder meer haalbaar, eventueel in combinatie met de V-polder van Volker Stevin.

Met name het feit dat de tunnelwand ter plekke wordt gemaakt, en er geen tunnelsegmenten hoeven te worden ingebracht zoals bij de traditionele geboorde tunnelbouw, werkt volgens Erdbrink kostenbesparend.

Volgens Van der Hoorn is Heerema bij uitstek in staat om het ISDS-plan op zijn realiteitswaarde te beoordelen. ‘Het is een bedrijf dat onder de meest moeilijke omstandigheden karweien weet te klaren. Dit bedrijf is in staat het tunnelconcept in realiteit om te zetten.’ Ook voor wat betreft de financiering ziet het bedrijf mogelijkheden die de overheid meer zekerheid ke geven. ‘Veelal wordt een groot aantal risicos in een dergelijk bouwpo bij de opdrachtgever gelegd. Offshorebedrijven zijn echter gewend contracten onder onvoorspelbare omstandigheden af te sluiten. Ook voor het boren van de Betuwelijn zou voor Heerema gelden dat onzekerheden erbij horen’, aldus Erdbrink.

Positiever

Van der Hoorn lijkt overigens aanmerkelijk positiever over de toekomst van ‘zijn’ geboorde tunnel. ‘In tegenstelling tot de reactie van Verkeer en Waterstaat vlak nadat het plan werd gepresenteerd heeft de Bouwdienst van Rijkswaterstaat nu positief gereageerd op het ISDS-concept. Zij heeft het plan zorgvuldig bekeken.’ De dienst heeft haar bevindingen doorgegeven aan de commissie Van Engelshoven die in opdracht van minister Maij de verschillende ondergrondse alternatieven voor de Betuwelijn naast elkaar liggen. Naar verwacht zullen de conclusies medio augustus naar buiten komen.

Tegelijkertijd laat de Tweede Kamer onderzoek doen door het bureau Twijnstra & Guddenaar de diverse facetten van de Betuwelijn, waaronder de ondergrondse variant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels