nieuws

Kreekraksluizen krijgen schuiven van kunststof

bouwbreed

Als de verwachtingen van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat uitkomen, zijn de Kreekraksluizen over enkele jaren voorzien van kunststof schuiven. Binnenkort wordt de eerste stalen schuif vervangen door een exemplaar dat volledig uit kunststof is vervaardigd.

Het is volgens Rijkswaterstaat de eerste maal dat in Nederland volledig kunststof schuiven worden toegepast.

Het plaatsen van de kunststof schuif is het laatste onderdeel van een experiment, dat is begonnen toen bleek dat de 256 stalen schuiven in het zoutzoetscheidingssysteem van het sluizencomplex zo zijn gaan roesten dat vervanging noodzakelijk is.

De proefschuif is gemaakt van een glasvezelversterkte vinylester door Rotec Composite Engineering in Harderwijk. De schuif is opgebouwd uit een vlakke plaat met een dikte van 12 mm, rondom verstijfd met ribben van circa 10 cm.

Vervolgens is de schuif door het Kunststoffen- en Rubberinstituut van TNO uitgebreid getest. Volgens ir. T. van der Schaaf van Rijkswaterstaat, die gisteren sprak op een symposium van de Stichting Materiaalonderzoek in de Zee (SMOZ), is daaruit gebleken dat de schuif ruimschoots aan de gestelde eisen voldoet. De schuif is enkele weken geleden dan ook overgedragen aan de beheerder van het sluizencom plex die binnenkort zal overgaan tot vervanging van een sterk geroeste stalen schuif.

In de komende jaren zal het gedrag van de schuif worden gevolgd, waarna over een jaar of drie zal worden besloten of ook de resterende schuiven zullen worden vervangen door een kunststof exemplaar. Volgens D. Ros van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat lijdt dat echter geen twijfel.

Uit het onderzoek van TNO is volgens hem gebleken dat het materiaal vinylester zo superieur is aan andere materialen dat het nu al bijna zeker is dat alle roestende schuiven in de toekomst zullen worden vervangen door kunststof schuiven.

Veel goedkoper

Bovendien is kunststof op termijn veel goedkoper dan staal, aldus Ros. De kunststof schuiven zijn weliswaar twintig procent duurder, maar ze zijn gedurende dertig tot vijftig jaar onderhoudsvrij. Stalen schuiven hebben een kathodische bescherming nodig die eens in de tien jaar moet worden herhaald.

Bij een levensduur van vijftig jaar kan zodoende volgens berekeningen van Ros met kunststof een ton worden bespaard op een totaalbedrag van een half miljoen gulden.

Als het po slaagt ziet Van der Schaaf ook mogelijkheden voor toepassing van glasvezelversterkte kunststof als materiaal voor schutschuiven op sluisdeuren en andere delen van de beplating van stalen waterkeringen die veel onder corrosie hebben te lijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels