nieuws

Nieuwe lijn 3-5 tons heftrucks van Clark

bouwbreed

Clark Material Handling Europe heeft een nieuwe lijn vorkheftrucks geintroduceerd. De laadcapaciteiten van deze trucks liggen in de klassen van 3 tot 5 ton. In vergelijking met de serie C500Y60-100, die hiermede wordt vervangen, zijn de belangrijkste veranderingen:een lager geluidsniveau, verbeterde ergonomie, grotere service-vriendelijkheid, een verbeterd uitzicht en een groot aanbod van hulpmaterieel.

De nieuwe lijn vorkheftrucks heeft de familienaam GPX 3050 meegekregen. Deze bevat trucks met laadcapaciteiten van 3, 3,5, 4 en 5 ton.

In vergelijking met de vervangen serie is deze beduidend ergonomischer van opzet. Een nieuw cabine-ontwerp, uitgevoerd in dunner plaatstaal en een fijner afgestemd contragewicht zorgen, in samenhang met een geluidspakket, voor een gemiddeld geluidsniveau dat de 80 dBA niet te boven gaat. Deze waarde is gemeten aan het oor van de machinist volgens de DIN 45T635 standaardnorm.

Een groot bemeten instap maakt de bestuurdersplaats zowel vanaf rechts als vanaf links goed bereikbaar. Dit wordt mede veroorzaakt doordat alle noodzakelijk instrumenten op stuurwielhoogte zijn ingebouwd. De pedaaldruk voor functies als stapvoets rijden, accelereren en remmen is sterk verminderd t.o.v. de oude serie. De verstelbare stuurkolom en machinistenstoel zorgen voor goed werkkomfort.

De stuurkolom is met rubber geisoleerd voor een goede schok-absorbtie. Het uitzicht is verbeterd door de hefcilinders achter de geleidingen te plaatsen en deze op hun beurt in een open doosconstructie onder te brengen.

De GPX-serie is uitgerust met een diesel- of gasmotor. Gekozen is voor de moderne Perkins 1004-4 4 liter dieselmotor met natuurlijke aanzuiging. Deze motor geniet reeds bekendheid om zijn lage brandstofconsumptie en lage emissiewaarden. Op het robuuste frame zijn de beplatingen geflensd aangebracht ter versteviging.

De tanks voor hydraulische olie en brandstof maken deel uit van het frame. Voor de aandrijving zorgt een, speciaal voor vorkheftrucks ontworpen H200 transmissie die uitgevoerd kan worden met een of twee versnellingen.

Service De servicevriendelijkheid van deze nieuwe Clark-serie ligt beduidend hoger dan die van zijn voorgangers. In de cabine geven lichtsignalen de toestand van de motor, het aandrijfsysteem en de olie- en luchtfilters weer. De motorkap bestaat uit een stuk dat gemakkelijk te is verwijderen en een ruime toegang verleent tot het motorcompartiment. Hetzelfde geldt voor de aandrijving die eenvoudig is te bereiken door het verwijderen van een afdekplaat in de cabine.

Keuzen De GPX-serie levert een ruime keuze in modellen. Met een korte wielbasis van 1753 mm zijn modellen leverbaar van 3 tot en met 4 ton. Met langere wielbasis, 1956 mm, modellen van 4 en 5 ton.

Daarnaast zijn er nog verschillende opties als:dubbellucht of extra brede banden; schijnwerpers en zwaailichten; een geheel gesloten stalen cabine met ruiten; een speciale door Clark ontworpen machinistenstoel met veiligheidsriemen en, uiteraard, een breed scala aan uitrustingsstukken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels