nieuws

Structurele schade aan WTC beperkt gebleven

bouwbreed

De ontploffing onder het World Trade Center in New York vond plaats onder het Vista Hotel, vlak naast de twee bekende torens van het complex. Een bom in een auto die geparkeerd was in een garage op de B2 verdieping (de afdeling waar de Secret Service zijn autos parkeert, inclusief een pantserauto voor als de president in de stad is) sloeg een groot gat in twee verdiepingen onder B2 en twee verdiepingen erboven.

Door de kracht van de bom ontstonden ook gaten in de kokers van de liften en de brandtrappen in de twee torens van het World Trade Center, die daardoor gingen functioneren als grote schoorstenen. De rook van een paar kleine branden (die snel geblust werden) plus het puin losgeslagen door de ontploffing, trok met een enorme snelheid via deze kokers door de torens en veroorzaakte een zwarte walm die overal meteen merkbaar was en die de reddingsoperaties bemoeilijkte. Maandag, drie dagen na de ontploffing, waren vele verdiepingen nog bedekt met een dunne laag gruis, dat eruit ziet als stof, maar aan vloerbedekking, bureaus en computers blijft kleven omdat er olie en andere middelen in zitten. Het opruimen daarvan zal erg moeilijk zijn.

Verankerd Het World Trade Center is officieel niet ontworpen om dit soort zware ontploffingen te weerstaan. Maar bij de bouw is wel rekening gehouden met aardbevingen. Het gebouw staat daarom verankerd in een soort badkuip die verbonden is met de rotsgrond onder New York.

De garage waar de ontploffing heeft plaatsgevonden ligt onder het Vista Hotel dat vlak naast de twee torens van het eigenlijke World Trade Center ligt. De structurele schade voor het hele complex is daardoor beperkt gebleven tot de steunpilaren onder het Vista Hotel; een daarvan is een beetje gebogen. Een ingenieur van de groep die met dit deel van de herstelwerkzaamheden belast is, zei desgevraagd dat het grootste probleem is dat er geen zijwaartse verbindingen meer zijn tussen de pilaren onder het hotel. De vloeren van de garage verschaften de laterale steun en die is weggevallen door het gat dat de bom heeft geslagen.

Oplossing Het herstel zou in principe vrij eenvoudig ke zijn, aldus deze ingenieur. Er waren een dag na de ontploffing al voldoende metalen balken aanwezig om de vloeren en daarmee de verbindingen tussen de pilaren te ke herstellen. Maar er is gekozen voor een andere oplossing. Men gaat de pilaren voorlopig met metalen stutten aan elkaar verbinden om zo hun draagkracht weer te herstellen. Daarbij kan niet van benedenaf worden gewerkt omdat de bodem van het gat nog bedekt is met materiaal dat de politie wil onderzoeken.

Bovendien houdt het puin de pilaren nog enigszins in hun verband.

Daarom wordt van bovenaf gewerkt. In de vloer van de balzaal van het Vista Hotel worden gaten van anderhalve meter bij anderhalve meter gemaakt waardoor de stutten aan de steunpilaren ke worden bevestigd. Dat is echter moeilijk werk omdat men bij het maken van die gaten soms stuit op pijpen of elektriciteitsleidingen die niet doorgesneden mogen worden.

Een extra belemmering is dat het werk regelmatig wordt stilgelegd vanwege het onderzoek dat de verschillende politie-instanties uitvoeren. Zolang de politie nog speurt naar resten van de bom en de auto waarin deze waarschijnlijk verborgen is geweest, mag met het materiaal niets worden gedaan.

Niet in gebruik Het Vista Hotel is voorlopig gesloten, totdat de fundamenten weer voldoende versterkt zijn. De twee torens ke voorlopig ook niet gebruikt worden. Dat wordt echter niet veroorzaakt door schade aan de fundamenten; de torens hebben alleen roetschade geleden. De ontploffing heeft namelijk het regelcentrum van het complex verwoest. Door een fout in het ontwerp lag de reservecentrale vlak bij het hoofdregelcentrum dat ook is uitgeschakeld. De elektriciteit werkt wel weer, maar ondersteuningssystemen als airconditioning, verwarming en de apparatuur voor brandmelding zijn voorlopig uitgeschakeld.

De eerste schattingen zijn dat het wel een maand zal duren voordat de twee torens weer volledig bruikbaar zullen zijn.

Overschot Het is echter maar de vraag of het World Trade Center deze aanslag ooit helemaal te boven zal ke komen. De torens waren de laatste jaren langzaam aan het leeglopen. In New York is er een overschot aan kantoorruimte en veel bedrijven konden elders goedkoper onderdak vinden.

De ontploffing heeft verder aangetoond dat het complex niet erg veilig was. Het World Trade Center wordt beheerd door de Port Authority of New York and New Jersey, een onafhankelijke instantie die beheerd wordt door de bestuurders van twee staten. Als overheidsgebouw heeft het Center nooit aan alle bouwvoorschriften hoeven te voldoen. De gebreken, waaronder het gemis van een sprinkler systeem en een manier om rook en roet veilig te lozen, zullen het World Trade Center nu opbreken.

Nu deze gebreken duidelijk zijn gebleken, zullen velen die vroeger zonder nadenken in kantoren werkten ver boven de straat nu minder geneigd zijn om in de liften te stappen. Het complex staat echter niet helemaal leeg. Er is een aantal lagere gebouwen en daar draaien organisaties als de termijnbeurzen voor goud, zilver, koffie, aardolie en cacao al weer op volle toeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels