nieuws

Goedkope stempels zullen Duitse markt overspoelen

bouwbreed

Er bestaat een kans, dat de Duitse markt voor steigers en stempels zal worden overspoeld door goedkoop buitenlands materieel, als de Duitse normen worden vervangen door de Europese. Dat stelde P. Jahrmarkt, algemeen directeur van Thyssen Hunnebeck GmbH te Ratingen, op een persconferentie te Berlijn.

De huidige Duitse normen zijn strenger dan de Europese. Een stempel, die volgens de Europese regels mag worden belast tot 20kN, heeft volgens de Duitse normen een draagkracht van maximaal 17kN.

Bovendien is men in Duitsland gewend aan verzinkt staal in plaats van gelakte buis. De duurzaamheid van verzinkte steigers is groter dan van gelakte.

Als een deel van de Duitse markt zou worden ingenomen door kwalitatief minder materieel, kan dat volgens Jahrmarkt grote problemen opleve ren voor fabrikanten als Thyssen Hunnebeck. Op de markt voor bekistingen zal het probleem minder groot zijn, omdat het leveren van een bekisting altijd samengaat met het geven van adviezen en verlenen van diensten, is de overtuiging van Jahrmarkt. Toch ziet hij ook op die markt problemen, want er zijn reeds dragers/staanders met een lijf van plaatmateriaal, goedkoper dan van massief of verlijmd hout.

Strategie Dipl. ing. R. Schotz, directeur van Thyssen Hunnebeck, gaf een toelichting op de strategie van zijn onderneming. “Wij investeren liever in een modern industrieel proces, waarmee we de bestaande kwaliteit ke handhaven tegen een lagere marktprijs, dan dat we de kwaliteit van onze produkten verminderen” , aldus Schotz.

Thyssen Hunnebeck houdt het op de kwalitatief hoogwaardige verlijmde houten dragers en verzinkt steigermateriaal. De onderneming doet op het moment grote investeringen in de rationalisering en automatisering van het produktieproces.

In Lintorf wordt DM6 miljoen in een produktielijn voor stalen stempels gestoken.

Kwaliteit Schotz is van mening dat de klant meer belang hecht aan kwaliteit dan aan de prijs. Hij baseerde die op een onderzoek onder bouwvakkers en uitvoerders op meer dan 3000 Duitse bouwplaatsen. Volgens het onderzoek komen na de kwaliteit en de kosten achtereenvolgens het gebruiksgemak, de mogelijkheden tot combineren, de milieuvriendelijkheid, de leverbaarheid, de ‘intelligentie van het systeem, de veelheid aan produkten, de klantenservice en tenslotte de opleidingsfaciliteiten voor medewerkers en klanten. Schotz: “Onze klantgerichtheid wordt beloond met passende opdrachten. In de eerste plaats bedanken we daarvoor onze klanten.”

In het boekjaar 1991/1992 is de omzet van Thyssen Hunnebeck-Groep in Duitsland gestegen (van DM463 miljoen naar DM535 miljoen) en daarbuiten gedaald (van DM192 miljoen naar DM183 miljoen).

Het aandeel van Thyssen Hunnebeck GmbH is toegenomen van DM434 miljoen tot DM476 miljoen, het aandeel van dochter Roro Gerustbau GmbH van DM221 miljoen tot DM242 miljoen. De omzet van Thyssen Hunnebeck bestaat uit de verkoop en verhuur van bekistingen, steigers en hallen, die van Roro Gerustbau uit adviezen en dienstverlening.

De groei van de groep is het gevolg van uitbreiding van de bestaande activiteiten en aandelen in andere ondernemingen. De uitbreiding had voornamelijk plaats in oostelijk Duitsland, waar voor 1992/1993 een omzet van DM150 miljoen aan verkoop en verhuur en een omzet van DM60 miljoen aan dienstverlening wordt verwacht.

Wisselend Buiten Duitsland is de situatie wisselend. In Zweden is de omzet van DM41,5 miljoen naar DM27 miljoen gezakt. In Hongarije daarentegen zijn de vooruitzichten goed, onder andere door de komende Expo ’96 in Budapest. In Nederland heeft Thyssen Hunnebeck de HEK International Groep BV te Middelbeers overgenomen.

HEK is fabrikant van bouwliften en hefbruggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels