nieuws

Vraagtekens over verlies bouwers spoortunnnel

bouwbreed Premium

Is de aanleg van de spoortunnel onder Rotterdam wel een financieel debacle geweest? Deze vraag rijst bij het lezen van het boek Sporen onder de stad van oud-Vrije Volk journalist, Herman Moscoviter.

De Kombinatie Willemspoortunnel (KWT) zegt op dit po een verlies te zullen lijden van minimaal f. 30 miljoen.

Oud-tunnelchef van Gemeentewerken Rotterdam Van Dijk, die het verlies met een korreltje zout neemt, zegt in het boek: ‘Je hebt dus de KWT en die zorgt dat de werkonderdelen zoals het grondwerk, het beton, enz. worden uitbesteed aan gespecialiseerde dochters van de grote aannemers die in de combinatie zitten. Dat gaat dan via sympathieke prijzen.

Om beurten doen ze een aanbieding. Hierdoor is het mogelijk dat de KWT verlies lijdt, terwijl de dochters winst maken. Als de KWT jammert over tegenvallers frons ik mijn wenkbrauwen. Ze vertellen me nooit iets over de winsten.”

Het verlies wordt door Martin van Straten, podirecteur KWT en tegenwoordig directeur van Van Hattum en Blankevoort, gerelativeerd. ‘We hadden dus dat grijze gebied in het contract, maar opdrachtgever NS is ons in sommige claims tegemoet gekomen. We hebben dan wel niet die 10 procent verdiend die nodig is om te overleven, maar quitte spelen zonder dekking is ook mooi, zeker als het slecht gaat in de bouw. Een natuurlijk is er hier en daar verkapt via dochters weer wat extra binnengekomen.’

Het uiteindelijke bouwbedrag nadert de f. 940 miljoen. De f. 30 miljoen valt daarbij overigens in het niet. Over dit jaar is volgens de samensteller van het boek rond de f. 30 miljoen overgemaakt aan KWT. Het betrof een tegemoetkoming in de door de combinatie ingediende schadeclaims.

Gekonkel

Het boek Sporen onder de stad (ISBN 90-71082-15-6) geeft verder het Haagse gekonkel weer bij grote infrastructurele werken. In eerste instantie wilde Gemeentewerken Rotterdam de tunnel zelf laten bouwen.

Men had genoeg kennis opgedaan in de achterliggende jaren met het bouwen van onder andere de Maastunnel en de metro naar Zuid. Via Arnoldy van Ballast Nedam werd KWT in stelling gebracht. De toenmalige minister (Smit-)Kroes, in eerste instantie een voorstander van een nieuw luchtspoor, wilde op deze manier een besparing op het ontwerp van Gemeentewerken zien te realiseren. Op de haar bekende wijze had zij het bestek van Gemeentewerken doorgespeeld aan Arnoldy.

Deze wijze van werken vond men bij Gemeentewerken niet collegiaal. ‘Ik was heel kwaad.

Dat doe je niet”, erkent tunnelchef Van Dijk. Uiteindelijk is na enig gedraai naast KWT, ook Gemeentewerken en Rijkswaterstaat gezet.

Reageer op dit artikel