nieuws

Pannen en buizen die niet meer stuk ke

bouwbreed

Afgeschreven dakpannen en gresbuizen gaan wanneer ze onder handen worden genomen door schilder Jaap Reedijk een nieuw leven en publiek tegemoet. Hieronder architecten en aannemers die hem voor een origineel relatiegeschenk steeds vaker weten te vinden. Via de kunsthandel hebben de bewerkte bouwmaterialen inmiddels ook de buitenlandse markt bereikt. De belangstelling voor deze nieuwe kunstvorm in Nederland heeft geresulteerd in een eerste grote ‘pannen- en buizenexpositie die vanaf morgen is te zien in de Haagse Galerie Lijn3.

Reedijk kan gerust stellen dat de dakpannen hem komen aanwaaien. Sinds bekend is dat hij ‘iets’ met oude pannen en buizen heeft, wordt hij regelmatig door vrienden en bekenden voorzien. Zelfs boeren uit de omgeving van Herkingen op het Zuidhollandse eiland Goeree Overflakkee, waar Reedijk zijn atelier/woonruimte heeft, attenderen hem op bruikbaar bouwmateriaal.

De pannen die Reedijk beschildert zijn nooit onbeschadigd en betreffen oude, door weer en wind aangetaste dakbedekkers. Aan deze blootstelling dankt het materiaal juist die grillige vorm die voor de kunstenaar van doorslaggevende betekenis is en elk eindprodukt bij voorbaat uniek maakt. ‘Nieuwe exemplaren zijn te volmaakt, of het moeten echte misbaksels zijn. Dat zou nog wel eens iets verrassends ke opleveren’ aldus de kunstenaar.

Daarbij komt dat het oude keramiek niet alleen oersterk is maar vaak ook groter van formaat waardoor het voor meerdere doeleinden geschikt is. Reedijk vult zijn voorraad pannen en buizen om die reden dan ook van tijd tot tijd aan met afgeschreven Franse exemplaren, afkomstig van een voormalige dakpannenfabriek in Bar sur Aube.

Afhankelijk van de vorm en de ongeregeldheden die het bouwmateriaal vertoont, bepaalt de schilder of het zich leent voor een figuratieve dan wel abstracte beschildering. De pannen en buizen zijn daarom niet alleen liggend of staand aan te treffen maar ook steunend op een kant of rustend op een cementen aanhangsel.

Biljarttafel

In een voormalig gemeentehuis waar de kunstenaar zijn intrek heeft genomen, worden de dakbedekkers eerst zorgvuldig schoongemaakt op een als werktafel in gebruik zijnde biljarttafel die, zo verzekert Reedijk me, buiten werktijden regelmatig voor het oorspronkelijke doel wordt gebruikt. Vervolgens wordt het bouwmateriaal van meerdere acryl verflagen voorzien. Door de zuigende werking en het vaak ruwe oppervlak werkt de verf zich heel onregelmatig in het materiaal. Na deze ‘verfvretende fase wordt het met verscheidene transparante laklagen afgewerkt.

Autodidact Reedijk was ooit in de gezondheidszorgsector werkzaam maar zijn liefde voor het tekenvak bleek uiteindelijk sterker. Hoe hij bij het beschilderen van dakpannen terecht is gekomen laat zich in eerste instantie als ‘ongelukkig’ omschrijven. Als gevolg van een val op zijn hoofd kreeg Reedijk motorieke problemen die hem het schilderen bemoeilijkten. Door zich uit te leven op een uit Frankrijk meegenomen dakpan probeerde hij weer op het oude niveau terug te komen. Tot zijn grote verbazing was hij zijn eerste schepping kwijt voordat hij er zelf goed naar had ke kijken. Geinspireerd door enthousiaste reacties ging hij op de ingeslagen weg verder waarbij hij ook de gresbuizen meenam.

Haarlak

Reedijk heeft zich na dit experiment niet beperkt tot het beschilderen van pannen en buizen. Zijn andere teken- en schilderwerk waarbij hij diverse soorten verf en lak gebruikt -uiteenlopend van haarlak tot autolak- in combinatie met tekenpen of potlood, gaat gewoon door. De waardering voor zijn werk leidde eerder tot aankopen van binnen- en buitenlandse musea, particulieren en overheidsinstellingen. Zijn portretten vinden onder andere afrek bij prominente sterren uit radio en tv-wereld.

Bij diverse galerieen heeft hij zijn werk ondergebracht. In de Haagse Galerie Lijn3 komt het accent voor de eerste keer op zijn pannen- en buizenwerk te liggen.

De expositie biedt de bezoeker de mogelijkheid voor een eerste kennismaking met deze vorm van toegepaste kunst, die zich onder steeds grotere belangstelling uit onder andere de bouwwereld mag verheugen.

Toch blijven de pannen en buizen voor alles een kunstobject. ‘Mensen moeten het mooi vinden, dat is het belangrijkste’

vindt Reedijk. Dat het beschilderde bouwmateriaal daarnaast ook als nuttig gebruiksvoorwerp wordt gezien -in de vorm van bijvoorbeeld een fruitschaal of paraplubak- is een bijkomstigheid.

Het werk van Jaap Reedijk is t/m 26 december te bezichtigen in Galerie Lijn 3, Laan van Meerdervoort 295 in Den Haag. Openingstijden: vrijdag en zaterdag van 13.00-18.00 uur. Zondag van 14.00-18.00 uur en op afspraak. Tel: 070-3107110.

Het atelier van Jaap Reedijk is gevestigd aan de Kaaidijk 11 in Herkingen. Tel: 01876-9465.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels