nieuws

Vliegende deur raakt bijna voorbijganger

bouwbreed

Amsterdammer J. v.d. V. kwam gistermiddag met de schrik vrij, toen hij op de Herebaan bijna werd getroffen door een vliegende deur. Die was afkomstig van een nabijgelegen bouwwerk. De deur was tijdens de zware storm die woedde, van een in aanbouw zijnd gebouw gewaaid. De argeloze voorbijganger heeft het voorval onmiddellijk gemeld bij de aannemer.

‘Ik hoorde een gesuis dat boven de storm uitklonk en toen lag die deur ineens voor m’n voeten. En wat voor een deur, zeg maar rustig vijftig kilo. Het is toch niet te geloven dat zoiets van een dak kan afwaaien. Ik heb gelijk aangebeld bij dat kantoor en melding gedaan. Ik had wel dood ke zijn’.

Amsterdammer Van der V. is nauwelijks bekomen van de schrik na het bijna-ongeluk dat hem op de Herebaan overkwam. Hij had de storm getrotseerd om een paar schoenen te gaan kopen.

‘Veiligheidsschoenen nota bene, want ik werk in de bouw’, vertelt hij. Om er ietwat ironisch aan toe te voegen: ‘Ik had m’n helm wel ke opzetten bij die boodschap. Hoe kan nou zon deur van dat gebouw afwaaien? Je kan tegenwoordig niet eens meer veilig over straat als het een beetje waait…’

Windkracht 9

Een conclusie die niet geheel met de werkelijkheid overeen kwam. Want het woei niet een beetje, het stormde met windkracht negen. Op de kantorenflat Nijverdesk, die wordt vernieuwd en vergroot, had de aannemer alle werkzaamheden al laten staken. Ook die aan de toegang tot de liftmachinekamer die geheel moest worden gerenoveerd.

De uitvoerder had daar een nooddeur voor laten plaatsen en met een extra sluitbalk afgegrendeld. Uitvoerder L. de G. vertelde aan de veiligheidskundige van Aboma, dat hij zelf had gecontroleerd of de deur wel goed vastzat.

Timmerman P. S. had volgens hem z’n werk solide gedaan.

‘Die deur kon wel een storm hebben. De sluitbalk is ook niet kapot gegaan. Die lag er gewoon naast, dus moet er nog iemand na ons op het dak zijn geweest’, meent hij.

De veiligheidskundige van Aboma stelde vervolgens onderzoek in bij de interne dienst van Nijverdesk. Al spoedig bleek dat een van de medewerkers opdracht had gegeven voor een servicebeurt van de lift.

De liftmonteur was over het dak gekomen, had de sluitbalk weggenomen, z’n werk gedaan en de deur gesloten. De sluitbalk had hij compleet vergeten aan te brengen: het woei namelijk wel hard, maar nog lang geen windkracht negen.

Bij de interne dienst hadden ze aangenomen dat alles in orde was boven. De liftmonteur was een vertrouwde kracht; hij kwam veel bij Nijverdesk en de liften deden het altijd prima.

Degeen die de liftmonteur de opdracht had gegeven, was een deeltijdwerker. Toen de liftmonteur zich afmeldde, tekende een collega het werkbriefje af.

Communicatie

‘Niemand fout, dus iedereen fout’, oordeelde de veiligheidskundige van Aboma. Het mag natuurlijk niet gebeuren dat wie dan ook een sluitboom weghaalt voor zon nooddeur.

Er had gewoon niemand bij die liftmachinekamer mogen komen. Nu kon de wind die deur oppaken en over de dakrand zwiepen.

In dit soort stormachtige gevallen moet aparte aandacht worden besteed aan de communicatie. Natuurlijk door de uitvoerder, maar eigenlijk al eerder. De hoofduitvoerder moet een procedure voorschrijven waarin wordt gedacht aan alle eventualiteiten, preventief denken dus: Is het mogelijk dat er, als je met windkracht negen alles afsluit, iemand toch nog op het dak moet zijn? Kan je de toegang tot het dak versperren en wie moet je waarschuwen om te voorkomen dat iemand de versperring wegneemt?

De liftmonteur had beter moeten weten (beter geinformeerd moeten zijn), de deeltijdwerker van de interne dienst had beter moeten weten (beter geinformeerd moeten zijn), de uitvoerder had beter moeten weten (beter geinformeerd moeten zijn over veiligheidspreventie) en de hoofduitvoerder… ‘Het is gelukkig goed afgelopen, er is zelfs geen materiele schade’, besluit de veiligheidskundige van Aboma. Hij heeft inmiddels opdracht gekregen om bij Overbouw, het bedrijf waar Van der V. werkt, een aantal lezingen te houden over ongevallenpreventie.

En de interne dienst van Nijverdesk heeft gevraagd of enkele medewerkers van die dienst daarbij ke zijn. ‘De vliegende deur gebruik ik in ieder geval als voorbeeld uit de praktijk’, aldus de veiligheidskundige.

Adviezen over veiligheid en materieelkeuringen Aboma+Keboma Postbus 141 6710 BC EDE Tel.: 08380-31481 Fax : 08380-32013

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels