nieuws

Schrootschaar op speciaal karwei

bouwbreed Premium

Dat schrootscharen niet alleen in de bouwsector gebruikt worden kon men laatst op Schiphol constateren. Gemonteerd aan een Hitachi hydraulische graafmachine is zon schaar gebruikt voor het in stukken knippen van een Boeing 707 die eigendom was van TM Airways.

Sloop Naast de Hitachi met de schrootschaar werkte tevens nog een soortgelijke machine met een sloopgrijper.

Bij het vertrek van de Boeing 707 knikte de vleugel bij het opstijgen en wel op een zodanige wijze dat de motor bijna de grond raakte. Vooral vanwege het feit dat het vliegtuig net was afgetankt met veertig ton kerosine werd de start onmiddellijk afgebroken en werd een onderzoek naar de oorzaak van het knikken ingesteld. Het bleek dat een profiel in de vleugel gebroken was. Een reparatie aan het vliegtuig zou ca.

f. 1200000 gaan kosten. Echter, de boekwaarde van deze in 1963 gebouwde machine, in vliegende staat, bedroeg echter nog maar f. 1800000. Voldoende reden om het vliegtuig niet te laten repareren en alle nog te gebruiken onderdelen te demonteren om de rest van het casco te slopen. Dit casco had nog een gewicht van ca. zeventig ton en bestond uit verschillende metalen zoals aluminium, titanium en roestvaststaal. De sloopopdracht is toegekend aan Europe Metals en Van Leeuwen Demostaal uit Rotterdam. Hierbij zorgt Euro Metals voor de verkoop van de afkomende metalen en Van Leeuwen voor het slopen en sorteren.

Reageer op dit artikel