nieuws

Aanleg nieuwe tunnel Schiphollijn veel duurder

bouwbreed Premium

De verdubbeling van de Schiphollijn en de uitbreiding van het ondergrondse deel van het station Schiphol komen f. 145 miljoen duurder uit dan in 1990 was gedacht.

Door tegenvallers en onvoorziene werkzaamheden gaat het po nu meer dan f. 1,1 miljard kosten. De hoofddirectie van de Nederlandse Spoorwegen wil minister Maij van verkeer en waterstaat vragen het tekort aan te vullen. Dat heeft een NS-woordvoerder bevestigd. De kosten van het po vallen tegen omdat de noodzakelijke verplaatsing van een warmtekrachtcentrale op het terrein van Schiphol duurder blijkt te zijn dan voorzien.

Ook de verscherpte wetgeving op het gebied van de brandveiligheid en een onverwachte sane ring van vervuilde grond hebben de kosten opgejaagd.In het jaar 2000 zal het aantal treinreizigers van en naar Schiphol gegroeid zijn tot 50000 of zelfs 60000. Om dit op te vangen, gaat de NS op het traject tussen de Riekerpolder en Hoofddorp over van twee naar vier sporen. Het ondergrondse station Schiphol wordt uitgebreid tot drie perrons met elk twee sporen.

Hiervoor wordt een vijf kilometer lange tunnelbuis onder de luchthaven door aangelegd. Ook wordt er gebouwd aan een ondergrondse stationshal. In 2001 moet het project voltooid zijn. De ondernemingsraad en de raad van commissarissen van de NS buigen zich deze en komende maand over de overschrijding van de kosten. Daarna zal het verzoek om extra financiering formeel bij de minister worden ingediend.

Reageer op dit artikel