nieuws

Eurotunnel daagt British Rail voor de rechter

bouwbreed Premium

Eurotunnel, het Brits-Franse consortium dat is belast met de exploitatie van de tunnel onder het Kanaal, wil de Britse spoorwegen voor de rechter dagen. De maatschappij eist een bedrag van 20,2 miljoen pond sterling (f.53,4 miljoen) als schadevergoeding omdat de spoorwegterminal die British Rail (BR) zou bouwen niet op tijd klaar is, aldus de president-directeur van Eurotunnel, Sir Alistair Morton.

De tunnel wordt in december 1993 geopend en zal pas in het vierde kwartaal van 1994 volledig operationeel zijn. BR is echter nog niet met de bouw van het station te Ashford (Kent) begonnen. Zonder het station van British Rail, dat voor Britten die in ZuidoostEngeland wonen de mogelijkheid moet bieden van de Ka naal-spoorverbinding met Frankrijk gebruik te maken zonder over Londen te hoeven reizen, loopt Eurotunnel jaarlijks twee miljoen passagiers mis en omgerekend f.53 miljoen aan inkomsten. De stad Ashford wacht ook met smart op de bouwactiviteiten van BR.

De gemeente heeft al enkele miljoenen in de voorbereidingen gestoken. BR wacht met de bouw omdat de regering slechts een kleine financiele bijdrage wil leveren aan het station. Ook de financiering van de grondaankoop op de oorspronkelijk voorgestelde spoorlijnroute loopt stuk op de regering in Londen. “Wij willen een internationaal station te Ashford, maar over het probleem van de financiering moet nog worden beslist” , aldus een woordvoerder van BR.

Reageer op dit artikel