nieuws

Bij haar openstelling van 16 juni 1936 gold de …

bouwbreed

Bij haar openstelling van 16 juni 1936 gold de Nijmeegse Waalbrug als de grootste boogbrug van Europa. De midden overspanning heeft een lengte van liefst 244,10 m en dat was een record in die dagen.

De brug steunt op twee landhoofden en vier pijlers en heeft een totale lengte van 620 m. Het rijvlak bestaat uit vier rijbanen van elk 3 m breedte met aan weerszijden rijwielpaden van 2,50 m en voetpaden van 1,50 m waarmee de totale breedte komt op 20 m.

Als hoofdaannemers bij de bouw traden op de NV Aann.

mij. v/h J.P. Broekhoven uit Nijmegen en Hollandsch Aann. bedrijf Zanen Verstoep NV te Den Haag. Voor de levering van de staalconstructies was een combinatie gevormd waarin Werkspoor, Amsterdam. In totaal is aan de brug verwerkt 35000 m beton, 8000 ton staal, 1000 m graniet en 900000 klinknagels. Een verfbeurt strekt zich uit over 62000 m2.

De totale bouwkosten beliepen, “dank zij de economische crisis” , aldus een boek over de brug, niet meer dan f.5 miljoen. Met de huidige opknapbeurt is rond f.40 miljoen gemoeid. Over infla tie gesproken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels