bouwbericht

Aanleg tramlijn Utrecht Centraal en De Uithof vordert gestaag

bouwbreed

Aanleg tramlijn Utrecht Centraal en De Uithof vordert gestaag

Utrechters en regelmatige bezoekers van Utrecht kunnen er bijna niet meer omheen: op verschillende plekken in de stad wordt hard gewerkt aan de realisatie van de Uithoflijn, de nieuwe tramverbinding tussen Utrecht Centraal Station en Utrecht Science Park De Uithof.

De Uithof ligt aan de oostkant van de stad en biedt plek aan onder meer de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en het UMC Utrecht. Momenteel wordt gebouwd aan het Prinses Máxima Centrum (kinderoncologie) en het RIVM. Zowel het aantal studenten, werknemers als bezoekers groeit de komende jaren met circa 25%, aldus de gemeente. Dat betekent dat in 2020 meer dan 60.000 OV-reizigers dagelijks naar de Uithof reizen. Zij reizen nu met de bus.

Het bustraject tussen Utrecht Centraal Station en De Uithof is echter de drukste busverbindingen van het land. Onderzoek heeft uitgewezen dat de groei van het aantal passagiers niet op te vangen is met het inzetten van extra bussen, daarom is gekozen voor een tramverbinding. Reizen per tram biedt volgens de gemeente meer ruimte en comfort, bovendien beschikt een tram over een grotere vervoerscapaciteit. De tramlijn zorgt voor een ontlasting van de binnenstad, omdat hij om het centrum heen loopt. Ander voordeel is dat een tram stiller, schoner en zuiniger rijdt dan een bus.

Al in 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw, de ondergrond waarop de tramlijn komt te liggen. In opdracht van Projectorganisatie Uithoflijn – een samenwerkingsverband van provincie en gemeente Utrecht – is BAM in juni vorig jaar begonnen met de aanleg van de sporen van de Uithoflijn.  Onderweg zijn er negen haltes. De tramrit van het station naar De Uithof duurt ongeveer 17 minuten.

Voor de nieuwe tramlijn zijn 27 nieuwe tramstellen besteld. De eerste trams zijn intussen afgeleverd op de remise in Nieuwegein. Hier is in januari al een testritje gemaakt. Tussen nu en juli 2017 worden vele testritten gemaakt. Dat gebeurt vooral ’s nachts, om het reguliere openbaar vervoer niet te hinderen.

De Uithoflijn wordt verbonden met de zogenaamde SUNIJ-lijn, de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Het onderhoud gebeurt op de remise in Nieuwegein en op de opstelsporen bij P + R De Uithof. De Uithoflijn wordt medio 2018 in gebruik genomen. De aanleg kost in totaal circa 440 miljoen euro.


Plaats: Utrecht
Opdrachtgever: Projectorganisatie Uithoflijn
Ramingsgroep: Meer dan 12.5 miljoen euro


 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels