bouwbericht

Fietsroute Plus tussen Haren en Groningen

bouwbreed 188

Fietsroute Plus tussen Haren en Groningen

Reef Infra, onderdeel van Strukton, gaat het tweede deel van de Fietsroute Plus tussen het dorp Haren en de stad Groningen realiseren. Een Fietsroute Plus is een hoogwaardige fietsverbinding waarbij de fietser extra kwaliteit en comfort wordt geboden. Ze zijn breder en veiliger dan een gewoon fietspad. Reef Infra en de gemeente Haren hebben de overeenkomst vorige week ondertekend. 

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Fietsroute Plus Haren-Groningen. Vanaf kruising Kromme Elleboog/Kerkstraat via Kerklaan t/m de aansluiting met de Esserweg.Datum sluiten overeenkomst 11-01-2017.

HAREN GN | Gegund | € 500.000 - € 1.000.000

De gemeente Haren heeft de aanbestedingsprocedure Best Value Procurement (BVP) gebruikt. Bij deze opzet denkt de aannemer veel meer mee over de uit te voeren werkzaamheden dan bij een traditionele manier van aanbesteden, aldus de gemeente. Reef Infra scoorde onder meer goed op het gebied van omgevingsmanagement en lage onderhoudskosten, zegt projectleider Jeroen Gaasterland van de gemeente Haren. ,,Ze proberen de overlast voor omwonenden en gebruikers zoveel mogelijk te beperken. Dat doet Reef Infra door tachtig à negentig procent van de werkzaamheden te concentreren in de acht weken in en rond de zomervakantie. In die periode wordt de fietsroute immers minder intensief gebruikt.’’

De fietsroute tussen Haren en Groningen wordt dagelijks door meer dan 5000 fietsers gebruikt. Een groot deel is scholier; langs de route staan twee schoolcomplexen. 

Het eerste deel van de Fietsroute Plus tussen Haren en Groningen – de herstructurering van de Jachtlaan en inrichting als fietsstraat – is intussen gerealiseerd. De opening was in december 2016. Het tweede deel bestaat uit de aanpak van de Kromme Elleboog en het eerste deel van Kerklaan.  

De Fietsroute Plus is in totaal 2,9 kilometer lang. Daarvan wordt 1,1 kilometer ingericht als fietsstraat. Een fietsstraat is een straat die is ingericht als fietsroute, ook al zijn auto’s toegestaan. Deze weg bestaat uit twee rode rijstroken met een donkere, overrijdbare middenstrook. Hierdoor heeft de fietser meer comfort en moet de automobilist zich aanpassen aan die fietser. Met andere woorden: de auto is te gast.

Bij de totstandkoming van deze Fietsroute Plus zijn verschillende partijen betrokken, zoals de provincie Groningen, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Regio Groningen-Assen en natuurlijk de gemeente Haren. Er zijn (en worden) meer fietsroutes in de provincie Groningen opgewaardeerd tot Fietsroute Plus. De aanleg moet het fietsen prettiger en veiliger maken, waardoor meer mensen de fiets gaan pakken in plaats van de auto. Er zijn al dergelijke fietsroutes aangelegd tussen de stad Groningen en Zuidhorn, Bedum en Eelde/Paterswolde. De doelstelling van de provincie is dat het aantal fietsers in 2020 is toegenomen met 15 procent.



Plaats: Haren
Opdrachtgever: Gemeente Haren
Ramingsgroep: 500.000 tot 1.5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel