bouwbericht

Metamorfose voor stationsgebied Coevorden

bouwbreed Premium 248

Metamorfose voor stationsgebied Coevorden

Het stationsgebied van Coevorden gaat volgend jaar op de schop. De herinrichting bestaat onder meer uit de aanleg van een nieuw stationsplein, een voetgangerstunnel en parkeren aan beide kanten van het station.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Herinrichten stationsomgeving, nieuw stationsplein, aanleggen voetgangerstunnel en aanleggen parkeerterreinen aan beide kanten van het station aan de Wilhelminasingel eo.De voorbereidende werkzaamheden starten in 2017. De uitvoering in 2018. De waarde van dit project is € 36.000.000,00.

COEVORDEN | Ontwerp | € 50.000.000 - € 200.000.000

De parkeerplaatsen, bedoeld voor auto’s en fietsen, moeten het verkeer in de binnenstad ontlasten. Voor een nieuwe fietstunnel is het gebied net te klein. Ook de opknapbeurt van de beeldbepalende Van Gend & Loos loods, direct aan het spoor, was onderdeel van de herinrichting. Deze loods, zo’n honderd jaar geleden gebouwd, was al jaren buiten gebruik en daardoor erg in verval geraakt. Deze restauratie is afgerond.  

Geld ter compensatie voor niet aanleggen Zuiderzeelijn

De herinrichting van de stationsomgeving is volgens de gemeente Coevorden de volgende stap in het grote project dat met RSP gelden wordt bekostigd. RSP staat voor Regiospecifiek Pakket. Het gaat om geld ter compensatie van het niet aanleggen van de Zuiderzeelijn. Jarenlang werd gesproken over de mogelijke komst van de Zuiderzeelijn, een snelle spoorverbinding tussen het noorden van het land en de Randstad. In 2007 besloot het kabinet echter dat deze verbinding er niet komt. Groningen, Friesland en Drenthe kregen ter compensatie een vergoeding van ruim twee miljard euro. Dit geld is bedoeld voor de ontwikkeling van de economie en de bereikbaarheid van het noorden. De betrokken provincies hebben vervolgens een regiospecifiek pakket (RSP) aan projecten opgezet. Provincies en gemeenten leveren ook een bijdrage. Het RSP-project in Coevorden – dat bestaat uit de aanpak van het stationsgebied en de aanleg van de spoorbrug – kost 36 miljoen euro. De gemeente Coevorden betaalt 21 procent van het totaalbedrag.  

Duizend meter extra spoor

Met de realisatie van de spoorbrug over het Coevorden-Vechtkanaal is eind 2015 al een start gemaakt. Ook komt er duizend meter extra spoor. Door de spoorbrug – die wordt aangelegd door de provincie Drenthe – wordt de Euroterminal Coevorden rechtstreeks op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen aangesloten. Het rangeren van goederentreinen in het centrum van Coevorden komt hierdoor te vervallen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de eerste treinen vanaf 1 mei gebruik maken van de spoorbrug.  



Plaats: Coevorden 
Opdrachtgever: Gemeente Coevorden 
Ramingsgroep: Meer dan 12.5 miljoen euro 

Reageer op dit artikel